Årsmøte med foredrag

Skrevet av Historielaget 17. april 2009. Publisert i Møter

Ivar Nygaard og Terje Rusthaug Allum (2009)Ivar Nygaard holder foredrag om den glemte motstandskampen (2009)Årsmøte ble holdt i Storsalen i Bydelshuset onsdag 15.april. 40 medlemmer møtte opp. To nye varamenn ble valgt inn i styret: Ivar Nygaard og Terje Rusthaug Allum. Vidar Johansen ble gjenvalgt som styremedlem for to nye år, mens Lasse Solberg ble valgt som styremedlem for to år. Tore Sørlie og Arne Ekra gikk ut og vi takker dem for innsatsen for historielaget.

Etter årsmøte fortalte Ivar Nygaard den glemte historien om motstandkampen i Oslo, Norge og Kampen. Om Osvald gruppa som har sitt navn fra Osvald Jensen i Brinken 2b og ikke minst om sin far som ble skutt på Trandum. Et meget godt og rørende foredrag av vår nye varamann til styret i historielaget på Kampen.

Sunde, Asbjørn, 1909-85, født i Rørvik i Vikna

Asbjørn SundeNorsk motstandsmann og kommunistisk politiker, sjømann. Sunde deltok bl.a. i de internasjonale brigader under den spanske borgerkrigen, der han fikk erfaring som sabotør. Under den tyske okkupasjonen 1940-45 var Sunde leder for den sabotasjegruppen som gikk under navnet Osvaldgruppen (Osvald var et av Sundes dekknavn), og han var NKPs sabotasjeleder 1942-44.

Sunde var en usedvanlig dristig sabotør som bl.a. ble kjent for sprengningen av Statspolitiets hovedkvarter 21. august 1942 og Oslo Arbeidskontor 20. april 1943.

Pga. sine kommunistiske sympatier fikk Sunde ingen utmerkelser etter krigen; han ble selv arrestert og dømt til åtte års fengsel for spionasje til fordel for Sovjetunionen 1954.

Kilder: NRK, Store norske leksikon, NOU 1998:12

Ble holdt utenfor

Sabotasje mot A/S Per Kure på Hasle (1944)Osvaldgruppa var den dominerende sabotasjegruppen i Norge 1941-44 og gjennomførte over hundre aksjoner, med særlig vekt på industrianlegg- og jernbanesabotasje.

På grunn av gruppens revolusjonære holdninger og tilknytning til Norges kommunistiske parti (NKP) fikk den aldri noen anerkjennelse fra norske myndigheter etter krigen, og medlemmene fikk heller ikke deltagermedaljen.

På bildet til høyre har Osvald-gruppen akkurat gjennomført en sabotasjeaksjon mot det krigsviktige firmaet A/S Per Kure på Hasle i Oslo. Svart røyk velter ut av bygningen.

Se dokumentaren “Sabotarer i mørke” om Asbjørn Sunde og Osvald-gruppa i NRKs nett-tv.

Les foredraget til Ivar Nygaard her på nettsidene våre, eller last det ned som pdf.