Mustad fabrikk

Skrevet av Tor Are Johansen 30. juli 2021. Publisert i Historiske Kampen, Kampenkalenderen

Mustad

Da Mustad overtok Christiania Hesteskosømfabrik i Sverres gate 4 på Nedre Kampen i 1909, overtok de også datterbedriften Bergedorf utenfor Hamburg. Stor etterspørsel etter hesteskosøm på kontinentet gjorde at de fleste sømmaskinene ble flyttet til fabrikken i Tyskland. Dermed ble det ledige lokaler på Kampen, og for Mustad betydde ledige lokaler nye muligheter. Bedriften bestemte seg for å utnytte dem til å konstruere og installere treskruemaskiner. Noen av dem ble sendt til Duclair, men åtte maskiner ble satt i drift på Kampen. I 1912 fremstilte det mekaniske verkstedet også skruemaskiner etter modell av  amerikanske maskiner.

Igjen var timingen god. En av de få goder første verdenskrig førte med seg, var en kraftig etterspørsel etter skruer. Mens verdenskrigen ennå raste, sikret Mustad seg nok en fabrikk, AB Gøteborgs Bult og Nagelfabrik. Dermed var Mustad i stand til å erobre en enda større del av det skandinaviske markedet. I 1920 var det blitt sendt treskruemaskiner fra fabrikken på Kampen til Duclair i Frankrike, men produksjonen var ikke lønnsom, og ble nedlagt etter ett år. Det er aldri så galt at det ikke er godt for noe ,heter det. Så også her; det mislykkete forsøket gjorde at Clarin Mustad begynte uteksprimentering av en ny type skruemaskiner. Samtidig ble fabrikken i Gøteborg modernisert, slik at Mustad  i 1925 hadde en moderne skruefabrikk der og skruemaskiner ferdig utviklet i Duclair.

Mustad jernvareavdeling hadde tilhold på Kjelsås, Lilleaker og Kampen. Ledelsen var opptatt av effektivisering og rasjonalisering, og samlet all virksomhet på Lilleaker. Det moderne produksjonsanlegget stod ferdig i 1967, da ble også produksjonen på Kampen flyttet dit. Etter nesten 60 år i Sverres 4 gate var det slutt.

Kilde: Terje Paulsberg: Fiskekroker for hele verden 2007