Siste speedway på Jordal

Skrevet av Aftenposten 17.juni 1977 30. mai 2021. Publisert i Historiske Kampen

Den svensk-norske lagmatchen mellom Indianerne og Piratene på Jordal ble ingen publikumssuksess. Det var bare noen få hundre tilskuere tilstede på tribunen. Man tenkte umiddelbart tilbake på de vellykkete speedwaystevnene på Dælenengen, som trakk flere tusen tilskuere. Det er fem-seks år siden det ble arrangert stevner i Oslo, og interessen for speedway har kommet helt i bakgrunnen. Mange av stjernekjørerne fra storhetstiden var imidlertid på plass. Svenskene vant lagkampen mot de norske Piratene, svensken Hasse Holmquist var beste kjører. De beste norske var John Johansen, Sigvart Pedersen og Øivind S. Borg.Stevnet på Jordal kom sent i gang, men verst var det at banen var knusktør. Støvskyen sto som et tåketeppe over banen i de tre først heatene, slik at men nesten ikke så kjørerne. Det ble bedre etter at man sprøytet banen med vann. For NMK var stevnet en stor skuffelse, og det blir ikke lett å få opp interessen for speedway i Oslo igjen. Jordal-stevnet blir sikkert det siste, man har ikke banemuligheter i Oslo lenger. Grunnen til at NMK fikk arrangere dette stevnet, var at banen skulle brytes opp, det skulle legges nytt dekke på Jordal.