Ny søketjeneste for stoff om Kampen

Skrevet av Line Arneberg 10. mars 2021. Publisert i Fra styret, Historiske Kampen

Databasen Kampenstoff er nå på lufta! Kampenstoff har henvisninger til publikasjoner om Kampen. Den gir henvisninger til forskjellig type stoff – stort og smått – alt med relevans for Kampen. Det kan f.eks. være tidsskriftartikler, avisartikler og -notiser, bøker og kapitler fra bøker, videosnutter, etc. – samt artikler fra Kampenposten og kalenderoppslag fra Kampenkalenderen.

I dag inneholder basen ca. 3500 poster; den eldste fra 1798. Og den er langt fra  fullstendig –  det har vi heller ingen ambisjoner om (eller ressurser til). Utvalget er til dels basert på hva vi har blitt oppmerksomme på, og til dels ved mer systematisk søking i kilder som Nasjonalbiblioteket (www.nb.no).

I en god del av postene er det lenke videre til digitalt innhold- du kan finne det ved å klikke på posten, og så følge den eventuelle lenken videre.

Lenken til Kampenstoff  (https://www.librarycat.org/lib/kampenhistorielag)  finner du øverst i menyen på historielagets hjemmeside.
Du kan f.eks. søke på gater, gateadresser og navn. Tips: I slike tilfelle er det lurt å sette «» rundt søkeordene, f.eks. «Normannsgata 5», «Thorbjørn Egner». Ellers kan du søke på ord i tittel, stikkord m.m. Du kan også «bla» i innholdet; klikk f.eks. på en av tittelsidene som «vandrer» nederst på siden (i tilfeldig rekkefølge), eller velg en publikasjonstype på menyen under søkefeltet.

Vi tar gjerne imot synspunkter, spørsmål eller innspill om stoff som bør inkluderes.

God fornøyelse med utforskingen av Kampenstoff!

hilsen Line Arneberg