Osebergskipet ble flyttet med løsning fra Kampen

Skrevet av   Heidi C. Huitfeldt 22. februar 2021. Publisert i Historiske Kampen, Kampenkalenderen

AS/ Kampen Mekaniske Verksted ble startet i 1865 som L. Engebretsen Mek. Verksted. Bedriften lå i Brinken 50 i de bygningene som nå er Kampen Hotel.

Bedriften produserte ovner, komponenter til annen industri og all verdens små-artikler i støpejern og stål som panner, vaffeljern og kniver.   Det var også en stor grad av produktutvikling og mange kom til Engebretsen for å få laget prototyper til forskjellige nyvinninger.

Da Osebergskipet skulle flyttes i 1926var det et stort spørsmål og lange diskusjoner om hvordan man skulle kunne flytte det store skipet til det nybygde museet på Bygdøy. Da det ble funnet i 1903 var skipet fullstendig knust av de store jordmassene det var begravet under. Det hadde vært et stort puslespill å bringe det tilbake til sin opprinnelige form, med nagler og kitt, og arbeide pågikk over mange år. Dette ble gjort i Universitetets hage og skipet ble stående der til Vikingskiphuset var ferdig. Man var enig om at det beste metoden var å flytte det på skinner ned til havna, over på en flåte, og videre på skinner igjen da det kom på land på Bygdøy.

Det kritiske var at det skjøre skipet måtte stå støtt under transporten, og det er her Kampen Mekaniske kom inn i bildet. Om bedriften ble forespurt eller om de kom opp med eget forslag vites ikke, men det ble i alle fall den foretrukne løsningen. Kampen Mekaniske laget en stor vogn tilpasset skipets form og størrelse hvor skipet kunne stå under transporten, støttet av en ramme i trevirke. Og sånn ble det flyttet, trukket av gardister gjennom Oslos gater og ut til sitt nye hjem på Bygdøy.

Nå skal skipene flyttes igjen, om enn bare til et nytt museum på samme sted. Det sies at det hentes inn de fremste eksperter fra utlandet for å gjøre dette på en sikker måte. I 1926 fant man «ekspertene» på Kampen!