Dressmannen

Skrevet av Lasse Solberg 29. januar 2021. Publisert i Kampianere

Frank Varner ble født i 1937 og vokste opp i Sigurds gate 20 på Nedre Kampen. Han gikk på Kampen skole, i samme klasse som blant andre Jon Herwig Carlsen og Jarl Frode Bech. Ungdomstiden var preget av fotball og ishockey på 1950-tallets østkant. Mens han utdannet seg i bedriftsøkonomi på kveldstid, arbeidet han i herreekvipering. Han hadde dermed en viss faglig bakgrunn da han som 25-åring åpnet sin første butikk på Grûnerløkka i 1965. Butikken het Frank Varner og det var kapital fra morens dagligvarebutikk i Sexes gate som la grunnlaget for etableringen.

Det var særlig ungdomsklær Varner satset på. Han kledde opp popgrupper som Pussycats og Beatniks med det siste fra London. I 1965 åpnet han to butikker til, i Oslo og Trondheim. Det store oppsvinget kom da Varner i 1967 startet butikkjeden Dressmann. Fra den første butikken i Skippergata vokste kjeden raskt. Kleskjedens image ble styrket av reklamestrategien: Som en av de første så han potensialet i sponsing av idrett, fotballspillere og boksere var på 1970-tallet kledd i Dressmanns gule farger. På 1980-tallet kjøpte Varner seg opp i Sandnes-bedriften Jonas Øglænd, i 1989 kjøpte han bedriften. Sykkelproduksjonen ble skilt ut og solgt, mens Cubus-kjeden ble en del av Varners klesimperium. Senere ble BikBok og Vivikes overtatt og i 1994 startet han kjeden Varners.
Etter var tiden kommet for utlandet. Han etablert Dressmann i Latvia, Island, Sverige, Danmark, Finland og Tyskland.
Midt i 1980-årene ble Frank Varner rammet av en lungesykdom som til slutt tok hans liv. I 2001, 64 år gammel, døde han. Ved hans død bestod konsernet av 382 butikker i Norge og 200 i utlandet. Gutten fra Sigurds gate spilte en pionerrolle i moderniseringen av klesomsetningen i Norge.