Tekstilhjørnet Bøgata 25

Skrevet av Rolf Kirschner 26. juni 2020. Publisert i Historiske Kampen

Mine foreldre, Abel og Martha Kirschner, drev “Tekstilhjørnet” i Bøgata 25 i 1950 og -60 årene, i det lille hjørnelokalet som i dag er en del av Bunnpris. Tekstilhjørnet var en av datidens mange små manufaktur- og kortevareforretninger, der en kunne få alt fra trådsneller til forskjellige plagg. I butikkens to store vinduer var det utstilt et assortert vareutvalg. Jeg husker best det store glass-skaper med Gütermanns sytråd på sneller. Bak disken regjerte «personalet» – som regel min mor. Dette var en typisk «mann og kone»-butikk. Bak disken, bak en halv-vegg, sto en vannkoker og en liten benk til å lage mat på. Når det ikke var kunder, sydde Martha gardiner etter mål på sin Bernina, som sto bak disken. Gardiner var ettertraktede varer i gjenoppbyggingens Norge. Det var flere liknende butikker i området, og mine foreldre tok seg nok nær av at kunder stadig spurte om dette var «jødebutikken». De måtte bite det i seg. Dessverre er det et faktum at slike benevnelser var vanlige, og er det også i dag.

Far arbeidet primært med tekstil-agenturer. Det innebar mye korrespondanse, reising og bæring av vareprøver. Dermed var vi av de privilegerte som fikk telefon og kjøpetillatelse for bil, en Morris Minor i 1954. Til 1959 bodde vi øverst i Kirkeveien, og da var reisen grei med trikk nr. 7 fra Ullevål Hageby til Kampen. Det var en fin tur på «henger’n» hele veien gjennom byen fra Ullevål sykehus – Karl Johansgate, Stortorvet, Tøyen og opp bakken nesten til Kampen kirke. Da vi flyttet til Ryen brukte vi den nye Lambertseterbanen, rute nr. 4 til Galgeberg. Men mor tok tidlig kjørekort, slik at de oftest dro sammen med bil, hvoretter far tok seg av sine kunder, grossistene, i Oslo og omegn.