Skøytekongen fra Hertug Skulesgate

Skrevet av Lasse Solberg 26. mars 2009. Publisert i Kampianere

Knut "Kupper'n" Johannesen med Einar Rose (1960)Skøyteløperen Knut Johannesen fra Hertug Skules gate 10 gikk seg inn i alle nordmenns hjerter i 1960. Han ble olympisk mester på 10 000 meter i lekene i Squaw Valley på den da fantastiske tiden 15.46.6. Han var den nye skøytekongen og få eller ingen var så populær i Norge som gutten i fra Kampen. 5 000 mennesker møtte opp da han kom hjem til Hertug Skules gate på nedre Kampen. Med revyartisten Einar Rose i spissen ble han båret på gullstol inn i sin egen bakgård. På bildet ser vi ham sammen med Rose og guttemusikken.

Knut Johannesen, Kupper’n på folkemunne, hadde allerede i 1957 blitt verdensmester i Østersund. Han var to ganger europamester i 1959 og 1960. Norgesmester 1955, 57, 58, 59, og 60. og han hadde funnet kvinnen i sitt liv Anne-Lise fra Brinkens gate. Det skulle bli bryllup og det i Kampen kirke. Datoen 18. juni  1960 ble en minnerik dag i Kampen historie. 3000 møtte opp i og utenfor kirken på Knut og Anne-Lises store dag.Politiet måtte holde de begeistrete tilskuerne unna, og langt ned i Nannestadgata stod folk og hyllet paret da de dro med bil. Adressen var Ulsrudveien 16b. Der hadde de fått bygget et nytt hus. Og der bor de fremdeles, nesten femti år senere.

Knut fortsatte noen år til og kom sterkt tilbake i 1963, året for den store ” skøyterevolusjonen”. Han sluttet etter 1964 sesongen, da ble han olympisk mester på 5 000 meter og verdensmester i Helsingfors. Knut Johannesen går fremdeles på skøyter og kan sees på Valle Hovin flere dager i uka i løpet av vinteren.

Knut og Anne-Lise på bryllupsdagen utenfor Kampen kirke (1960) Politiet passet på folkemassene under Anne Lise og Knuts bryllup (1960) Ekteparet Johannesen på vei ned Nannestadgata (1960)

Les mer: Kupper’n og Jordal

Tagger:, , ,