Italienere på Kampen

Skrevet av Tore Sørli 2008 10. mai 2020. Publisert i Historiske Kampen, Kampianere

På 1800 tallet frem til første verdenskrig bodde det en koloni italienere i Grue gate 18 og 20 på Kampen. Det var i alt 27 personer ved årsskiftet 1900.Mange av dem var glimrende gipsmakere som førte tradisjonene videre etter sine landsmenn som hadde arbeidet med oppførelsen av Slottet I 1830-40 årene og senere fortsatte i byggebransjen. Mange av gipsmakerne produserte egne gipsfigurer som de solgte i gatene “Kjøpe fina figurer, de”. Andre livnærte seg som lirekassemenn i gater og streder. En gammel Kampengutt fortalte at det aldri var noen problemer mellom italienerne og de lokale beboerne.
Italienerne kom fra et sted like ved Pisa og var svært foretaksomme. Krakket I 1899 førte til stor arbeidsledighet og da begynte noen av dem å selge “ Iscreme”, det var de som innførte den til Norge. For at selgerne skulle sees i bybildet hadde de på seg strutsende fargerike kofter. Mange kombinerte issalget med lirekassespill.
Som så mye annet kom iskremen fra Kina og det skal være Marco Polo som stod bak