Lauritsen & Sørensens Tricotagefabrikker

Skrevet av Arne N. Lauritsen 1995 21. april 2020. Publisert i Historiske Kampen

Ingeniør F. Selmer var byggmester, og dette var det første bygget hvor han benyttet armering i gulvene. Fundamenteringen hadde startet allerede i desember 1910 og bygningen var innflyttingsklar i januar 1912.

I 1914 var gjeldende lønnsatser i tekstilindustrien kr 16,- pr uke à 54 1/2 time. For visse arbeider kunne man tjene noe mer på akkord. Men i 1931 sto fabrikken et halvt år på grunn av streik. Stridens eple var 5 øre pr time.

LASØR fremstilte stort sett det meste innen tricotasjevarer som passet for kvinner, menn og barn. Makko var undertøy for menn og gutter. Bomull og silke-undertøy for kvinner og jenter og strømper og ragg-sokker for alle. Et stort strikkeri fremstilte gensere og jakker i alle farver og populære var LASØRs lusekofter.

Det ble strikket på tyske spesialmaskiner. Frem til 1930 hadde LASØR et betydelig streichgarnspinneri, og farveriet vasket og farvet garnet til alle kulører.

I 1930 fikk LASØR sin første cottonmaskin for fasong-strikkede damestrømper og Lasørstrømper ble etter hvert et begrep. På systuen var det rundt 100 symaskiner for de forskjelligste operasjoner. Tricotasjevarer krevde blant annet spesialmaskiner for at stoffet ikke skulle rakne i sømmene.

LASØR var en betydelig arbeidsplass og beskjeftiget i flere år omlag 300 arbeidere. Fra 1935 og til årene etter krigen var antallet 220 til 250. I 1959 ble produksjonen nedlagt.

Lokalene er i dag utleid til flere forskjellige bedrifter.