17.mai under krigen

Skrevet av Elsa Fjell Johansen 20. april 2020. Publisert i Historiske Kampen, Kampianere

Dette bildet er minner fra krigens dager i Sons gate 3. Året var 1943 og det var rundt 25-30 barn i gården på den tiden. Derfor tenkte vi det kunne være morsomt å lage litt 17. mai-stemning for denne generasjonen også – og det ville være hyggelig for oss voksne også.

1. mai har alltid hatt stor plass i våre hjerter, men tanken var om vi kunne finne på noe inne i gården. Det klarte vi – og det ble litt av en fest. Alle var ivrige til å bidra. Mange av barna hadde små barnestoler- og bord og disse ble satt ut i gården. Været var flott og flaggene kom frem.

Så var det noe å spise da. De som hadde røde merker til å kjøpe hvetemel for, brukte disse til festen. Det ble både vafler, kaker, risboller, og for ikke å forglemme – ripssaft. Det var nok litt i spiskamrene likevel, selv under krigen.

Morsomt ble det. Vi hadde vakter ved begge portene, både i Sons gate og i Nittedalsgata, så «uvedkommende» ikke skulle se oss, for dette var jo helt ulovlig.

Men det var bare dette ene året vi feiret 17. mai på denne måten under krigen.