En Kampenmaler fra Moss

Skrevet av Mona Larsen 1994 16. april 2020. Publisert i Kampianere

«Jeg har ikke smykket ut en eneste offentlighet, jeg», sier maleren Liv Ørnvall i Ullensakergata. Men hun er kjøpt inn av Nasjonalgalleriet, Riksgalleriet, Norsk Kulturråd, Oslo Kommunes Kunstsamlinger, Muséet for Samtidskunst – og kanskje henger bildene hennes på Slottet. Våren 1992 kjøpte dronning Sonja malerier på Liv Ørnvalls utstilling i Oslo.Liv Ørnvall har malt på Kampen i mange år, og har ateliér et steinkast unna huset der hun bor. Hun kom fra Moss til Vålerenga i 1967 mens hun gikk på Statens håndverks- og kunstindustriskole. Påsken 1974 tok hun spranget over til et gammelt hus i Ullensakergata… Der bodde hun sammen med flere andre kunstnere. «Det var den rønna, med igjenspikra vinduer og regn gjennom taket». Men huset ble etter hvert i bra stand, og i 1986 kjøpte hun og mannen hennes det. Bajas, som er en ekte Kampenkatt, bor der også.
Liv Ørnvall liker å arbeide med flere bilder samtidig, hun har ofte tjue bilder i arbeid på en gang. «Idéene kommer hele tida, forskjellige ting til hvert bilde. Det er en helt spesiell verden. Å male er litt ensomt, men jeg trives med det». Hun karakteriserer seg som en figurativ surrealist, og inspirasjonskildene er mange, blant andre den franske maleren Henry Rousseau og vår egen Edvard Munch. Naturen inspirerer også. «Det var mye natur i bildene på den siste utstillingen min. Jeg lengta til fjells, så det ble mye grønt».
Hvert år underviser Liv Ørnvall ett semester på Oslo Tegne- og Maleskole i Gamlebyen. Når hun ikke maler eller underviser, synger hun i Kampen Kro- og Kirkekor, der hun også er med i kantoriet.