Postmann Rolf

Skrevet av Lasse Solberg 28. mars 2020. Publisert i Kampenkalenderen, Kampianere

Rolf Olsen er rørleggeren som fikk bolig og postrute på Kampen. Siden 2012 har vi sett den blide mannen fra Senja gå rundt med tralla å levere ut post. Han starter med forberedelser på Helsfyr tidlig på morgenen, før han tilbringer dagen i gatene på Kampen. Han kjenner alle og alle kjenner ham.Han var utdannet rørlegger som 20-åring i 1981, men syntes at lønna var for dårlig da venner av ham i posten tjente mye mer. Så da begynte han i posten, med opplæring i Postgirobygget. Her ble han prosjektarbeider innenfor distribusjon og teamleder da man forhandlet frem avtalen om å gå fra akkord til fast lønn. Men ønsket om å komme ut i gatene med posten var sterk og etter at han flyttet til Norderhovgata i 1994 fikk han muligheten. Den første ruta hans, startet fra Tøyen postkontor og gikk til Brinken. Senere fikk han en noe lengere rute, før han fikk den ruta han har i dag, fra kirken og oppover.
Til neste år er Rolf Olsen 60 år og i 2023 slutter han i posten etter over 40 år. Han har planene klare for pensjonisttilværelsen, en pilegrimstur til Frankrike, Spania og Portugal står på programmet. Det er en lang tur, men med sin bakgrunn som syklist og maratonløper, burde det gå greit for Postmann Rolf. Treningen nå får han inntil videre med tralla rundt i gatene på Kampen, alltid like blid og pratsom.