Et langt kunstnerliv i Hurdalsgata

Skrevet av Amund Eriksen 25. februar 2020. Publisert i Historiske Kampen, Kampenkalenderen

Der Beyerbrua går over Akerselva ved Sagene står skulpturgruppen ”Fabrikkjentene” utført av Ellen Jacobsen. Den ble avduket i 1986, og er et monument over Oskar Braatens forfatterskap. Han skildrer hvordan en strøm av fabrikkjenter passerte brua hver morgen og kveld til og fra arbeidet i de store tekstilfabrikkene Graah spinneri og Hjula veveri. ”Fabrikkjentene” er kanskje det arbeidet Ellen er mest kjent for, men rundt om i landet finnes det mange andre eksempler på hennes kunst: ”Telefondamene” ved Televerket i Lødingen i Nordland, ”Ferdamannen” i Vadheim i Sogn, ”Skarv” på Nordland psykiatriske sykehus i Bodø, for å nevne noen. For å se noen av disse kunstverkene anbefaler vi å gå inn på ellenjacobsen.net. Der finner vi eksempler på utstillinger, enkeltverk, utsmykninger, relieffer og konkurranseutkast. Og hennes cv, som nøkternt lister opp hovedbegivenhetene i et langt kunstnerliv.
Hennes seneste arbeider er to skulpturer. Den ene fremstiller Caspar Donato Brambani, Sandvikas store gründer på 1800-tallet, avduket i 2017. Den andre er Elsa Laula Renberg, en svensk–norsk, sørsamisk sameaktivist fra begynnelsen av 1900-tallet, avduket i 2019.
Arbeidet med bronseskulptur er en omfattende og tidkrevende prosess. Først modelleres figuren i leire, før den blir støpt i gips. Deretter lages den i voks, og til slutt i bronse. Deretter er det endeløse timer med retursjering, siselering og patinering. Elsa Laula, der hun står på sin sokkel i Mosjøen, er nummer fire av samme figur. Men Ellen lager ikke bare store monumenter. Det er småskulptur som ligger hennes hjerte nærmest, og hun har hatt en rekke utstillinger, separat og kollektivt.
Ellen Jacobsen er utdannet hos professor Per Palle Storm på Statens Kunstakademi, en dynamisk pedagog som underviste i form med utgangspunkt i anatomi. En inspirerende lærer som satte sitt preg på en hel generasjon billedhoggere.
Ellen har atelier på Frysja Kunstsenter øverst i Akerselva. Hun bor i Hurdalsgata 7, hvor hun flyttet i juni 1970. Dermed har hun bodd på Kampen i 50 år juni 2020.