Vahr på Bistroen

Skrevet av Ragnhild Hoel 25. februar 2020. Publisert i Møter

For nærmere 50 tilhørere fortalte i kveld forfatteren Ellen Vahr om sine to historiske romaner, begge med tilknytning til Kampen. Vahr leste utdrag fra bøkene og skildret livet til hovedpersonene. Det vil si, boka «Miss Marie», som handler om Vahrs bestemor Thea fra Norderhovgata, er den første i en planlagt trilogi, så her må vi vente og se hvordan det går videre med ungjenta som dro til Amerika. Hun fikk arbeid hos Vanderbilt-familien, en av USAs rikeste, og opplevde som bakerdatter fra Kampen enorme sosiale kontraster. Boka «Gaven» ble delt ut gratis til alle frammøtte! Den handler om Vahrs tipptippoldemor og den «kloke kona» Anne Brannfjeld, som gikk i lære hos Beret Kampen. Takk til Ellen Vahr for flott foredrag og generøs gave!