Vårprogram 2020

Skrevet av Styret 31. januar 2020. Publisert i Møter

MANDAG 24. FEBRUAR KL 19.00 I BISTROEN, BYDELSHUSET Ellen Vahr forteller fra romanene Gaven og Miss Marie og historienes tilknytning til Kampen. Ellen Vahr er forfatter og foredragsholder og har skrevet inspirasjonsbøker og romaner. For sin debutroman Gaven ble hun nominert til Bokhandlerprisen i 2016. Gaven handler om hennes tipptippoldemor Anne Brannfjell, Norges mest kjente kloke kone, som gikk i lære hos den berømte kloke kona på Kampen, Beret Kampen. Nå er Ellen aktuell med romanen Miss Marie, inspirert av bestemoren Thea. Hun var datter i bakerfamilien Thoresen i Norderhovgata 18, og reiste til Amerika som ung i 1916. ONSDAG 25. MARS KL 19.00 I BISTROEN, BYDELSHUSET Heidi Tønnesen og Ellen Lühr – KØBB gjennom 25 år Undrenes tid er ikke forbi, det ble bondegård på Kampen – og den er her fortsatt! For mer enn 25 år siden fortalte barna på en beboerkonferanse på Kampen at de ønsket seg dyr i nærmiljøet. Barna presenterte en stor tegning av en bondegård, og dermed var det bare å sette i gang. Ikke hadde de penger og ikke hadde de tomt. Det har vært flere trusler om nedleggelser i årene som har gått, men i dag er driften trygg. Stor innsats fra ansatte og frivillige har sikret utviklingen og økonomien. To av de mange sentrale personene knyttet til gården vil fortelle: Ellen Lühr sto for oppstarten og er fremdeles frivillig, og Heidi Tønnesen er daglig bonde (leder) og har jobbet på gården i mer enn tjue år.
MANDAG 20. APRIL KL 19.00 PÅ BISTROEN, BYDELSHUSET ÅRSMØTE Etter årsmøtet viser vi filmer fra Kampen og nærområdet og andre Oslofilmer Blant annet viser vi to filmer produsert av historielaget. Den ene om Kampegutten Trygve Davidsen fra Brinken, den andre med Tore Pryser, som vandrer sammen med en ungdom nedover i byen fra Ola Narr – «fra Tøyen til Lompa». SØNDAG 31. MAI KL 13.00-16.00. ÅPEN BAKGÅRD Tradisjonen tro arrangerer historielaget Åpen bakgård under Kampendagene. Beboere på nær 40 adresser holder portene åpne for alle. Vi lager kart og alle går der de lyst. God tur!
TORSDAG 11. JUNI KL 18.00. BYVANDRING: Robert Lorange og Arne Kristiansen. Kampen om Kampen – bydelens nyere historie Denne vandringen vil ta for seg utviklingen gjennom siste halvdel av forrige århundre og fram til i dag; Forfall og fraflytting, saneringstrusselen på 1950-70-tallet, byfornyelse med bevaring og rehabilitering, riving av gamle bygg av ulik kvalitet, eksempler på nybygg og presentasjon av den gradvise moderniseringen av Kampen i perioden. Vi ser på ulike boligprosjekter og lokale institusjoner som har blitt etablert gjennom de siste 50 år, som er med på å gjøre Kampen til en av dagens mest spennende og varierte bydeler i Oslo.