Altertavlen i Kampen kirke

Skrevet av Olava Øverland 17. desember 2019. Publisert i Historiske Kampen, Kampenkalenderen

Betagende vakker er altertavlen i Kampen kirke. Motivet er inspirert av Bibelens ord om Jesus oppstandelse. Vi ser engelen forkynne for kvinnene ved graven:- Han er ikke her. Han er oppstanden. Ifølge evangelisten Markus er kvinnene Maria Magdalena, Maria, mor til Jacob den yngre, og Salome. Kunstneren Axel Ender utformet selve motivet i fem altertavler. Den første – originalen- malte han til Kampen kirke. Den ble innviet Kristi Himmelfartsdag 22.mai 1884, to år etter at kirken ble vigslet. Utenlandske turister som besøker Kampen kirke gjenkjenner straks kunstverket, og forteller om reproduksjoner i sine respektive hjemland.Axel Ender er født i Asker. Faren var gårdbruker og eier av Dikemark gård. Som ganske ung kom Ender til Den kongelige Tegneskolen i hovedstaden. Cristian Krogh skriver om ham i Norske kunstnere II:» Ender var den flinkeste av alle sammen». Ender fikk kongens stipendium til å studere ved kunstakademiet i Stockholm. Senere studerte han i München og Paris.
Til oppstandelsemotivet i Kampen kirke var hans egen hustru Helga modell til engelen. «Han er oppstanden. Marc. 16 cap» er malt i gullskrift under altertavlen. Bredden er 2 meter, og største høyde er 3,5 meter.
Axel Ender døde i 1920, 67 år gammel
Fra bladet «Familien» 1990