Ekteparet Olsen i Normannsgata

Skrevet av Amund Eriksen 30. november 2019. Publisert i Historiske Kampen, Kampenkalenderen

Kari og Willy Olsen har bodd på Kampen hele livet, fra 1935 til nå. Kari ble født i kjellerleiligheten i Normannsgata 28, hvor familien bodde som folk flest; på ett rom og kjøkken. Willy ble født noen spydkast unna, også han hjemme, i Håkons gate. Nå bor Kari og Willy i leiligheten i første etasje i Normannsgata 28, som de kjøpte på 1980-tallet en gang for 190.000 kroner.
Willy og Kari giftet seg i 1955, og så kom det barn, som det etterhvert ble fem av; Vigdis, Turid, Berit, Rune og Per Erling.
Kari gikk på Kampen skole, Willy på Gamlebyen. Krigen og tysk okkupasjon forstyrret imidlertid skolegangen for begge; de måtte flytte rundt i andre lokaler og ha skole der. I gamle dager kjente de alt og alle i Normannsgata og området omkring. Det var masse små butikker og virksomheter. De nevner flere melkebutikker, flere kolonialer, skraphandler, glassmester, fargehandler, røkeri for fisk og kjøtt, møbeltapetserer, buntmaker. Kiosken på hjørnet Normannsgata og Hurdalsgata ble et slags sosialt senter.
Kari begynte på Udis konfeksjonsfabrikk på Løren16 år gammel. Lønna var avhengig av hvor raskt hun jobbet, og hun var rask, sier Willy.
Willys yrkesliv var å være maler. Han likte maleryrket godt, men det var et tungt yrke, med mye bæring, dels flatt og dels opp i høyden. Han nevner i forbifarten at han falt ned fra tvilsomme trestillaser to ganger, den ene gangen antakelig 3-4 meter. Ryggen ble aldri den samme igjen. Willy sier det er veldig bra at helse- miljø og sikkerhet har et helt annet fokus i dag! Det er jo en helt annen verden, sier han.
Willy kjente Kuppern, som bodde rett i nærheten, i Hertug Skules gatesom vokste opp i s Kari og Willy husker godt den store forsamlingen foran kirken da Kuppern og Anne Lise giftet seg i Kampen kirke, – en begivenhet!
I barnas oppvekst fløy ungene inn og ut hos hverandre, og ikke minst var det mange hos Kari og Willy, hvor det var populært å være.
Nå er liksom gata så stille, sier Kari. Det er ikke lenger så mye liv å se ute og rundt omkring.
Familien Olsen har aldri hatt bil. De brukte kollektive transportmidler, og minnes blant annet trikkens plinging ved endestasjonen i Brinken, rett nedenfor der de bor.
Oppsummert: over 80 års botid på Kampen. 64 års ekteskap. Stabile forhold! Og dette har resultert i de nevnte 5 barna, 13 barnebarn og om et lite øyeblikk 12 oldebarn. Og mye godt humør. De lune smilene er aldri langt unna!