Maratonmannen fra Kampen

Skrevet av Are Kolstad, Østkantavisa 27. februar 2009. Publisert i Kampianere

Maratonmannen Oddvar RøstenOddvar Røsten fra Kampen er én av fire nordmenn som stiller i Sahara Marathon førstkommende mandag.Vi ser han her i midten på bildet. Oddvar bor i Evens gate.

BISLETT: Røsten er ikke bare deltager, men også koordinator for Sahara Marathon i Norge. Østkantavisa møter den ivrige maratonløperen like før avreise til Afrika. Oddvar ser fram til nok en spennende opplevelse i ørkenlandskapet.

– I 2007 var jeg eneste nordmann der, men nå er vi fire som skal nedover. Det er et spesielt løp, og det blir uvant bare å løpe på sand igjen, sier Røsten.

Varmt

Underlaget er én av utfordringene i ørkenen. Enkelte steder kan sanden være så myk at løperne blir trukket langt ned i den. Dermed blir også tidene drøyere enn på «vanlige» maratonløp.

– Sahara Marathon er sand og varme. Når vi starter om morgenen er det ganske kaldt, men så stiger temperaturen voldsomt. Etter hvert blir det rundt 30 varmegrader, forteller Røsten.

Solidaritetsløp

Sahara Marathon er mer enn bare et løp, men handler også om at løpere fra alle verdensdeler viser solidaritet med den saharawiske befolkningen, ettersom landet er okkupert av Marokko.

Til Sahara reiser Oddvar Røsten sammen med Heidi Larsen Abildgaard, Thore Kristensen og Bernt Arne Tvedt.

PS! Les mer om Oddvar Røstens innsats i ørkenen i Østkantavisa nest uke

Tagger: