Fra Berg til Kampen på Bistroen

Skrevet av Lasse Solberg 23. november 2019. Publisert i Møter

Kampenjenta Heidi C. Huitfeldt fortalte om utviklingen fra gårdsanlegget Berg til bydelen Kampen, med utgangspunkt i hennes bok fra 2018, Fra Berg til Kampen. Hun så på de historiske epokene fra vikingtid fram til 1880-tallet. Hvordan tok arbeiderbydelen form? Hvor gikk de første gatene? Hvor sto de første husene? Hvordan utviklet befolkningen seg? Hvorfor, og hvordan, ble skolen, kirken og parken anlagt akkurat der de ligger? Heidi kom også inn på bakgrunnen for stedsnavnet Kampen.

1791 er første gang Kampen dukker opp.I 1875 er det offisielt med Kampen. Fire eiendommer: Bergsløkken,Søndre Berg, campementet og Normannsløkken 1890. I 1865 siste gårdbruker , Bøløkken(omtrent ved kirken) da bodde det ca 1000 mennesker på Kampen. Så kom politivakt, kirke 1882, vannbassenget 1886 og skole 1888. Brinkens gate har vært på Kampen siden tidenes morgen. Hølandsgata er også meget gammel. I 1920 bodde det 16 000 mennesker på Kampen, i dag 4000. Og navnet Kampen kommer fra Campement, mener Heidi.