Kampen og Sommerfrydløkken

Skrevet av Hassa Horn 7. oktober 2019. Publisert i Historiske Kampen, Kampenkalenderen

Kampen sett fra Sommerfrydløkken.
Månedens fotografi viser Kampen sett fra sydvest.
I bakgrunnen til venstre ser vi husrekken på skrenten i Norderhovgata. Mot høyre skimter vi tårnet på den nybygde Kampen kirke. Skrått fra høyre og ned mot venstre ligger gårdene i Hagegata; nr. 50 og 52 er delvis skjult bak trærne.
Fotografiet må være tatt mellom 1890 og 1896, fordi husrekken i Hagegata stod ferdig i 1890. Kjølberggata 25 og 27 og Nannestadgata 2 kom først seks år senere, og disse ville ha skjult Hagegata fra fotografens ståsted.
Og fotografens ståsted må ha vært midt i Sommer-frydløkken. Sommerfryd løkke strakte seg fra Åkeberggveien opp til Hagegata mellom Sigurds gate og Sverres gate. Kjøpmann Dyre Simensen kjøpte denne eiendommen i 1811 og bebygde den. Adressen var Åkeberggveien 28, men hovedhuset lå på oversiden av dagens Jens Bjelkes gate.
Simensens sønn solgte Sommerfryd i 1848 til kjøpmann Teodor Henriksen. Familien Henriksen eide løkken til inn på 1900-tallet. Opprinnelig målte løkkeeiendommen 35 mål (35 tusen m2), og den har gitt tomt til mange hus og virksomheter; som Mustad margarinfabrikk og boligselskapet A/S Sommerfrydløkken.
I fjor ble parken mellom Sverres gate, Jens Bjelkes gate, Bisp Nikolas gate og Kjølberggata fornyet som en såkalt «mønsterlekeplass». Dette er en lekeplass tilrettelagt for funksjonshemmede barn, samtidig som den skal være en park for alle aldersgrupper.
3. oktober 1995 ble parken høytidelig åpnet, og døpt Sommerfrydhagen etter forslag fra Kampen Historielag. I vår begrunnelse la vi vekt på at parkens navn burde knyttes til det historiske opphavet.
Og Sommerfrydløkkens hage lå akkurat der mønsterlekeplassen nå ligger, slik fotografiet tatt for hundre år siden, viser.