Høstprogram 2019 + januar 2020

Skrevet av Styret 1. oktober 2019. Publisert i Fra styret, Møter, Nyheter

TORSDAG 24. OKTOBER KL. 19.00 I BISTROEN, BYDELSHUSET
Sarabråten – en perle i Østmarka. Sarabråtens historie og betydningen for friluftslivet v/Lars Rogstad
Foredraget vil presentere Sarabråtens rikholdige historie, og ikke minst mange av de spennende og berømte menneskene som besøkte stedet i Thomas Heftyes tid.
Hva var det som gjorde at dette litt bortgjemte stedet langt inne i svarte skauen fikk så stor betydning for åndseliten på 1800-tallet? Hit kom Bjørnstjerne Bjørnson, Ole Bull, Jonas Lie og Henrik Ibsen. Hit kom konger og dronninger, prinser og prinsesser fra inn og utland, og høytstående fortetningsfolk og profilerte redaktører. Lars vil også si noe om hva Sarabråten har betydd for turfolket og friluftslivet på denne kanten av byen.

ONSDAG 20. NOVEMBER KL. 19.00 I BISTROEN, BYDELSHUSET
Kampens tidligste historie v/Heidi C. Huitfeld
Med utgangspunkt i sin bok fra 2018, Fra Berg til Kampen, forteller Heidi om hvordan området har utviklet seg fra gårdsanlegget Berg til bydelen Kampen. Hun ser på historien fra vikingtid, middelalder, gjennom dansketid og avslutter på 1880-tallet, med forhistorien for bygging av skolen, kirken og anleggelse av parken. Videre hvordan og når navnet Kampen ble tatt i bruk, samt bebyggelse og befolkningsutvikling. Kampens periode som arbeiderbydel er vel kjent og dokumentert. Mindre omtalt er hvordan arbeiderbydelen tok form, hvor de første husene sto, hvilke gater som var de første og hvorfor kirken og skolen ble anlagt akkurat der de ligger.
Kampenkalenderen 2020 blir delt ut til medlemmer og selges også.

ONSDAG 29. JANUAR 2020 KL. 19.00 I STORSALEN (1. ETG.), BYDELSHUSET
«På stengrunn 2» – Lars Klevstrand, Kari Svendsen, Jon Arne Corell, Steinar Ofsdal, Pål Moddi Knutsen og Carl Morten Iversen
Rudolf William Nilsen (født 28. februar 1901 i Kristiania, død 23. april 1929 i Paris) er en av våre viktigste og mest avholdte arbeiderdiktere. Til tross for sitt korte liv rakk han blant annet å gi ut diktsamlingene På stengrunn (1925) og På gjensyn (1926). Skildringene av livet og menneskene på Oslos østkant og kjærligheten til selve byen er et gjennomgangstema i hans diktning. I 1973 gikk seks norske musikere sammen om albumet «På stengrunn» – 16 sanger av Rudolf Nilsen. Plata ble en umiddelbar klassiker og står igjen som en av de største suksessene fra den norske visebølgen på 1970-tallet.
Nå er albumet «På gjensyn» på vei, og vi kan si det samme i Kampens storstue i januar. Billettsalget vil starte i januar og historielagets medlemmer skal få vite det før alle andre.