Vikinger på Kampen

Skrevet av Heidi C. Huitfeldt 28. september 2019. Publisert i Historiske Kampen, Kampenkalenderen

Det er gjort flere funn fra vikingtiden som viser at det bodde vikinger på Kampen, eller Berg som området het først.

Bildet viser et sverd som ble funnet i 2001 i bakgården på Trysilgata 5. Mer enn hundre år tidligere, da vannbassenget på toppen av Kampen Park skulle anlegges i 1885-86 ble det også gjort funn. Det dukket opp beinrester og man var først sikker på at det lå en mystisk forbrytelse bak. Etter at Universitet hadde fått tilsendt og undersøkt funnet ble det konstatert at det var beinrester både fra mennesker og dyr og at det var veldig gammelt. Senere dukket det opp enda mer; flere beinrester, to sverd, hjelmer og økser, men dette ble dessverre ikke tatt vare på.

Det aller første funnet ble gjort en gang mellom 1806-1812. Da ble det funnet flere gjenstander i området kalt «Udsigten». Eieren av løkken på den tiden, gullsmed Mordt, leverte sakene inn til det som ble starten på Oldsagssamlingen. «Udsigten» var det samme området som Trysilgata og Kampen Park er i dag, så alle funnene fra Vikingtiden er fra det samme området.

Gjenstandene er datert til vikingtid, ca år 850-950, og var rustne og i dårlig forfatning da det har blitt funnet. Alt tyder på at dette stammer fra såkalte branngraver, hvor det har vært en kremasjon før beinrester og gravgaver blir samlet og laget haug eller røys over.

I gamle kilder nevnes ofte området på øvre Kampen å bestå av mange «smaa høier», altså små hauger. Det er svært mulig at det har vært et større gravområde her på toppen av kollen.

Fra det første funnet så dagens lys i 1806 til det nyeste i 2001 er det en periode på 200 år, så det er kanskje et ørlite håp om at det enda kan dukke opp noe som kan kaste lys over denne delen av områdets historie.

Utdrag fra boka « Fra Berg til Kampen» av Heidi C. Huitfeldt t