En Kampen-mann for sin hatt, Oluf Martin Jacobsen

Skrevet av Turid Bergene Dahlman (Jacobsen) 1996 8. september 2019. Publisert i Kampenkalenderen, Kampianere

En ekte kampenbeboer har kommet hjem fra hvalfangst etter en overvintring på Syd-Georgia. Bødtker Oluf Martin Jacobsen, født på Oslo Hospital i 1857 og oppvokst på Kampen, var med på de tidligste hvalekspedisjonene til Syd-isen.

I en del år nå har det ikke vært utdannet håndverkere i bødtkerfaget, men det ser ut til at interessen har begynt å komme tilbake.

Oluf var bødtkersvenn på ABC bryggeriet, Aktie-bryggeriet i Åkerbergveien, en tøff men viktig jobb. Ølet skulle lagres på tønner og fat. Han hadde også sine kunder blant fiskerne på brygga, som trengte fiskekasser og tiner og sjøen lokket.

Oluf giftet seg i 1879 med fiskerdatteren Pauline Lovise og flyttet inn i Hurdalsgata 7.

På den tiden var det vanlig med store plakater i vinduene med «til leie» og «rom ledig». Småhusbebyggelsen viste tydelig at en bydel var i vekst. Trangboddheten var stor og leilighetene små, men folk kunne velge et sted å bo og muligheten for arbeid var til stede. Ved folketellingen i 1900 finner vi familien i Brinken 64 og de betaler kr. 168,-

i husleie per år.

Oluf hadde også en snekke liggende ved Vaterlands-brua ved Akerselvas utløp som ble flittig brukt til nytte og hygge for hele familien. Fiskemiddagene var høyt prioritert.

Oluf reiste på hvalfangst flere ganger, sammen med to av sine sønner, Alf og Asbjørn. Utreisetrangen var stor i familien. To av døtrene reiste til Amerika etter å ha ordnet seg husposter i Philadelphia på forhånd. Den øvrige familie ble boende på Kampen i Sørumsgate 8 i mange, mange år!