Hilmar J. Andersen

Skrevet av Hege Grov 6. september 2019. Publisert i Kampenkalenderen, Kampianere

Hilmar Johannes Andersen ble født på Kampen 8. mai 1896 av foreldrene Anette og Johan Emil. Han vokste opp i Hølandsgata 40 (der hvor Jordal Amfi ligger i dag), og etter hvert talte ungeflokken 5 – tre gutter og to jenter. Hilmar var skoleflink, og lærerens ønske var at han skulle fortsette skolegangen etter folkeskolen. Slik skulle det ikke gå. Hans far ble «borte på sjøen», som de kalte det den gangen. Da var den yngste broren Karl Johan – født i 1905 – bare noen måneder gammel. Moren Anette arbeidet på  fystikkfabrikken på Grønvold. Hun var en av de unge jentene som deltok i Fyrstikkarbeiderstreiken i 1889 og var med å stifte fagforeningen.

Som følge av at moren ble enke, og som den eldste gutten i flokken, måtte Hilmar ut i jobb rett etter skolen.

Først var han visergutt med blytung drakjerre lastet med lær. Deretter ble hans arbeidsplass også fyrstikkfabrikken, hvor han ble i 54 år, noe han ble tildelt St. Olvas medalje i sølv for. Han var også aktiv i fagforeningsarbeidet på fabrikken. De fleste årene tilbragte han i Sponhuset, der hvor bakeriet på Fyrstikktorget i dag holder hus.

Helt fra småskolen hadde han holdt sammen med Aagot, som han fikk leve sammen med i 62 år. Allerede som 18-åring ble han far for første gang, og kort tid etter flyttet han og familien inn i Ullensakergata 7. Hilmar og Aagot fikk 4 barn, 6 barnebarn og flere oldebarn. Hilmar J. Andersen døde i 1976, og kona Aagot gikk bort 6 år etter.