Marmorkongen Knut Steen

Skrevet av Gallerieier Joronn Dahl 1991 4. september 2019. Publisert i Kampianere

Født i 1924 og oppvokst i Hølandsgata 7 på Kampen, nå bosatt i verdens største marmormekka, Carrera i Italia. For ham er det naturlig å utstille sine smukke og sensuelle marmorskulpturer i galleriet på Kampen, her hører han til!

Hans første jobb var som kjørekar for renholdsverket. Da ha dumpet på middelskolen ga faren vognmann Steen klar beskjed: «Nå går du ned og seler på Svarten», siden er det blitt marmor og bare marmor.

Knut Steen er en av Norges betydeligste billedhoggere. Han har utført en rekke utsmykninger over hele landet. Her i Oslo kan man vel si at Aurora utenfor regjeringskvartalet har glidd fint inn i bybildet.

Tar du buss 29 til Samtidsmuseet, kan du se noen av hans mindre skulpturer som museet har.