Industri på Kampen

Skrevet av C.C. 1994 21. august 2019. Publisert i Historiske Kampen, Kampenkalenderen

«Det var vår egen by», kalte vår historiker Erik Melvold sin artige Oslobok som utkom i 1990.
Mange er nok opptatt av var, også når det gjelder Kampen. Ingen er vel i tvil om at vår bydel er vakrere i dag, enn den tidligere noengang har vært. Men mange eldre mennesker savner det
pulserende liv som engang preget Kampen. Butikker, håndverkere og industri er blitt borte. Kampen Vels leder, Wenche Halvorsen fortalte i et radioprogram sommeren 1993, at det en gang var en liten tobakksfabrikk i Brinken. (Om denne mangler historielaget opplysninger).
Også i Nannestadgaten har det vært industri. A. Hansens Jern- og Metalvarefabrik ble etablert i Nannestadgaten 7 i 1898. Bedriften ble senere kjent som «Metal-Hansen».I de første år var virksomheten beskjeden og gikk i det vesentligste ut på fremstilling av artikler i jern for bygningsbehov. Derav «Jern» i firmanavnet. Efter hvert gikk bedriften over til utelukkende å produsere støpegods i metall, som maskingods, lagermetaller og armaturer. Virksomheten ble drevet i Nannestadgaten 7 i 50 år. I 1957 ble bedriften betydelig utvidet og H. F. Hansen ikke bare opptok sin sønn H. Hansen jr. som kompanjong, men flyttet også industriforetagendet til en ny og stor fabrikkbygning i Sandakerveien 72. Der fikk Kampenbedriften Norges største metallstøperi, bygd efter amerikansk mønster. I 1950 hadde bedriften godt over 50 ansatte.
I dag eksisterer ikke jern- og metallvarebedriften lenger.