Norderhovgata 18

Skrevet av Stig M. Berg 1. juni 2019. Publisert i Historiske Kampen, Kampenkalenderen

Den 2-etasjers murgården ligger omtrent midt i gata på den siden som vender mot byen. På baksiden av huset er det en praktfull utsikt over byen og en liten gårdsplass ut mot skrenten ned til Brinken. Huset ble bygget ca 1870 og er som de fleste andre opprinnelige hus i denne gaten, på to etasjer. Tidligere bodde seks familier i bygningen, som også huset et bakeri i kjelleren og butikkutsalg i første etasje-I 1924 ble gården kjøpt av Magnus Løken som utvidet bakerivirksomheten. I dag (1993) er det også annen næringsvirksomhet og boliger i huset. Maleriet av huset er fra 20-tallet. Legg merke til hestesleden foran huset som ble brukt til å frakte bakervarer.