Johnsebyen er også Kampen

Skrevet av Fra Kampenposten 1980 29. mai 2019. Publisert i Historiske Kampen, Kampenkalenderen

Øverst i Normannsgata, mellom Kampen skole og Kampen park, rager en del røde murblokker høyt over den øvrige bebyggelsen på Kampen.Det var byggmester Karl Johnsen som påtok seg oppdraget å bygge blokkene for Kampen byggeselskap med kommunale garantier, mot at kommunen fikk disponere de fleste av leilighetene.Christiania Stålverk eide tomtene,og den eneste bebyggelsen som fantes der var stålverket, som ble oppført under 1. verdenskrlg, I 1920 gikk stålverket konkurs, og like etter ble bygningen  tatt i bruk som sportshall (landets største).

Tomta sportshallen sto
på var ikke kjøpt opp og denne var fortsatt i bruk da Johnseblokkene ble bygget. Ragnhild Christiansen og mannen var blant de første som flyttet inn i 1934 , og hun forteller: “Ja, da var det liv her.Vi hadde stuevinduet rett ut mot den ruvende sportshallen og når det var kamper der var det umulig å sove”.Tydeligvis ble det for mye støy å ha sportshallen stående midt mellom boligblokkene. I 1936 kjøpte Kampen byggeselskap også denne tomta og Sportshallen ble revet, til manges forargelse og andres glede.Kampen byggeselskap A,/S er i dag et rent aksjeselskap, etter som beboerne gjennom årene selv har fått kjøpe opp leilighetene.Husleia for en toroms leilighet er kr.330-380 pr. mnd.Lav leie og fri omsetning har gjort leilighetene i Johnsebyen svært attraktive, og omsetningen er stor.