Odd Frode Ulbrandt er død

Skrevet av Lasse Solberg 10. februar 2009. Publisert i Kampianere

Kjell Bækkelunds barndomshjem i Hedmarksgata 33Odd Frode Ulbrandt døde onsdag 4. februar med familien rundt seg. Han hadde et kort sykeleie og ble 82 år gammel. Helt til snøen kom i høst syklet han frem og tilbake mellom hjemmet på Manglerud og sentrum i Oslo.

På bilde fra 1989 ser vi ham foran barndomshjemmet på hjørnet av Hedmarksgata og Elverumgata. Huset hadde adresse Hedmarksgata 33 og ble revet like etter.

17.mai i Elverumgata (1933)Odd Frode Ulbrandt vokste opp på Kampen i et miljø som ikke lenger eksisterer. På bilde fra 17. mai 1933 ser vi ungene fra Elverumgata og Hedmarksgata i den såkalte “dumpa”. Husene lå under gateplan. I samme huset vokste også brødrene Kjell og Rolf Bækkelund opp. Vi ser dem på bilde, Kjell med kjærlighet på pinne og broren Rolf til høyre for ham. Odd Frode er den lille gutten nr. 3 fra venstre.

Odd Frode Ulbrandt skrev om oppveksten sin i Kampenkalenderen 1998, her er det han skrev:

Jeg kom til Kampen 3 år gammel. Sammen med far og mor flyttet jeg inn i Hedmarksgata 33. Leiligheten besto av stue, sovealkove og kjøkken. Golvet på kjøkkenet hellet så mye at leketøy rullet av seg selv. Jeg ble fortalt at hele husværet måtte gasses før innflytting fordi det krydde av veggdyr. Det var opprinnelig en møblert leilighet, men alle møbler måtte fjernes. Månedsleien var mellom 25 og 30 kroner. Det var mye nok for en familie som den gang hadde en ukeinntekt på ca. 50 – 75 kroner. Det var ikke innlagt vann. Det måtte hentes i et bryggerhus der en kran rant så og si kontinuerlig om vinteren fordi det ikke skulle fryse i rørene. Det var heller ikke utslagsvask inne, så det brukte vannet måtte bæres ut med bøtte til en kloakkum nede i gården, der rottene mesket seg med restene i vannet. Utedo var plassert i et uthus på samme sted der det var utrivelig kaldt om vinteren og fluene meget aktive om sommeren. Derfor ble det mye pottebruk innendørs.

I skråningen opp mot skolen var vi barn i stadig virksomhet om vinteren. Der akte vi og bygde snøhuler. Bildet over er tatt i gårdsrommet til Hedmarksgata 33. Bak til høyre ligger Elverumgata 5. Disse husene er nå revet og dumpa fylt igjen og blitt ballplass for Kampen skole. Oppe på høyden ligger Birigata 6. Øverst til venstre ser vi et glimt av Kampen Friluftsbad, også kalt Isbadet. Vanntemperaturen lå til tider på et meget lavt nivå. Det var ingen annen form for oppvarming enn sola. Badet ble revet i 1945.

Jordal Amfi med Elverumgata

Odd Frode Ulbrandt levde et rikt og aktivt liv, til glede for mange. Gjennom mange år har han bidratt med verdifullt frivillig arbeid i en rekke organisasjoner. Han var aktiv, fysisk og sosialt til det siste. Det var turgåing, dugnadsarbeid ved Østensjøvannet og fjellet. – Et godt medmenneske, tidligere grafisk medarbeider i Aftenposten, Aftenpostens grafiske klubb og frivillig medarbeider i en rekke organisasjoner, bl.a. Den Norske Turistforening, Østensjøvannets venner, Østmarkas venner/ØX, Kampen historielag og Røykfritt Miljø Norge

Han var æresmedlem av Røykfritt Miljø Norge. Få vet at han lærte å røyke som 15 åring, av sin bestefar. Han var ” voksen” og røykte fram til han var 50-år. Da ble han bestefar og sluttet.

Odd Frode Ulbrandt bisettes fra Østre krematorium fredag 13. februar kl 1330.

Les mer om hans og Bækkelunds barndomshjem: Kjell Bækkelund

Tagger:, ,