Vårprogram 2009

Skrevet av Historielaget 2. februar 2009. Publisert i Møter

Aslaug og Ivar Nygaard i en demonstasjon mot atomvåpen på 1960-talletVelkommen til Kampen Historielags arrangementer i Kampen Bydelshus våren 2009.
Kryss av følgende datoer i almanakken og ta med bekjente: Torsdag 12. februar, onsdag 18. mars og onsdag 15. april.

Her ser vi Ivar og Aslaug Nygaard i demonstrasjon mot atomvåpen på 1960-tallet. Ivar kommer til Bydelshuset i april for å fortelle om den glemte motstandskampen til kommunistene i Norge.

TORSDAG 12. FEBRUAR 2009 KLOKKA 19.00 I BISTROEN, BYDELSHUSET

“Byoriginaler og personligheter i Oslo”
ved Even Saugstad

Hvem husker ikke advokat Hermansens spontanturnoppvisninger på T-banen eller fakiren El Jucans vakre sang? Vi har undret oss over ho’ Aagot, den krokryggete damen med rullatoren. Mange minnes også Sving Deg, Luse-Frantz og Homansbyens Dronning fra 40- og 50-tallets Oslo. Gjennom bilder, filmsnutter, tekst og lydopptak skal vi møte personene bak ansiktene og kallenavnene. Even Saugstad som holder foredraget kom høsten 2008 ut med boka “Byoriginaler og personligheter i Oslo”.

ONSDAG 18. MARS 2009 KLOKKA 19.00 I BISTROEN, BYDELSHUSET

“Lille Tøyen – arbeidernes hageby”
ved Ingar Arneberg

Lille Tøyen hageby – Kampens nære nabo – fremstår i dag som et attraktivt boligområde og som et eksempel på et meget vellykket sosialt boligprosjekt. Hagebyen ble bygget i årene 1917-1922  som et resultat av den enorme bolignøden i Kristiania, etter modell av engelske ”garden cities”. Ingar Arneberg, som har skrevet bok om hagebyen, forteller om hagebyens historie fra de første husene ble bygget i 1917 og framover.

ONSDAG 15. APRIL 2009 KLOKKA 19.00 I BISTROEN, BYDELSHUSET

ÅRSMØTE og “Glemte motstandskjempere fra venstresiden”
ved Ivar Nygaard (kl. 19.30)

Mediadiskusjonen om motstandskampen og Milorg etter Max Manus filmen og J. Chr. Hauges biografi har stilnet. Det som knapt ble nevnt var den aktive innsatsen som de norske kommunistene sto for helt fra det første okkupasjonsåret. Vi husker det minneverdige foredraget Aslaug og Ivar Nygaard holdt i historielaget våren 2008 om sin barndom nær innpå dem som deltok. Nå vil Ivar Nygaard fortelle om skjebnen til noen av dem som tok aktiv del, bl.a. Osvald-gruppa her på Østlandet. Kalendersiden for mai måned i Kampenkalenderen 2009 om Inga Lie er en liten bit av en slik historie som blir tatt opp. Det vil også bli vist filmstubber med intervjuer med noen av veteranene.

Vil du ha informasjon pr. e-post, send beskjed til: post@kampenhistorielag.no

Kampen, 2. februar 2009
Vennlig hilsen styret i Kampen Historielag

OBS: ”Finanskrisen rammer også Kampen Historielag ?”
Hvis du ikke allerede har gjort det – betal kontingenten for 2009 til kontonr. 0530.5826490
Historielagets økonomi er svært avhengig av medlemskontingenten!