Blakken 30 år

Skrevet av Heidi Tønnesen 27. april 2019. Publisert i Kampenkalenderen, Kampianere

I 1996, etter å ha lånt ulike hester et par år, kjøpte jeg fineste Blakken, eller Goliat som er hans egentlige navn.
Han var litt av en utfordring da han kom til byen. Det var ikke få som hang etter eller fikk seg en ufrivillig flytur. Han var også ekspert på å ødelegge gjerder. En dag sto han over gjerdet til andedammen og spiste maten til endene. En annen gang knuste han vinduet til hønsehuset og spiste maten deres, og slik fortsatte rampestrekene en stund. Men det ble jo en knakende bra hest etterhvert.Han har nå blitt hele 30 år gammel, og har vært på Kampen Økologiske Barnebondegård siden han var sju år.
Blakken har rukket å være med på mye forskjellig. Han har kjørt utallige barnehager, besøkende, brudepar, kinopremierer mm. Og hvert år kjører han fjøsnissen ut på runden sin på selveste julaften kvelden.
Han har deltatt i mange ulike konkurranser som dressurridning, sprang, kjøring, skogshest og brukshest. Og deltatt i flere norgesmesterskap. Han har lært utallige barn og voksne å ri og kjøre. Han har også vært barne TV-stjerne i seriene Vaffelhjerte og Snøfall.
I 2008 trodde vi eventyret var over. Blakken fikk vondt i begge bakbeina sine. Og det ble ikke bedre av alle behandlingene heller. Det var en tung tid og en vanskelig avgjørelse som skulle besluttes. Men en dag begynte det å bli bedre. Og sakte men sikkert ble han frisk igjen.
I dag blir Blakken brukt mest til tur og terapiridning for barn med nedsatt funksjonsevne.
Han er fortsatt ung til sinns og elsker å jobbe, selv om han ikke gjør de tyngste oppgaven lenger.
Min beste venn og kollega ever. Vi satser på at vi har mange gode år igjen ❤️