Fra Caltex til Hydro-Texaco på 40 år

Skrevet av Ragnhild Pedersen 25. november 2007. Publisert i Historiske Kampen

Caltex-stasjonen på KampenCaltex-stasjonen ble bygget i 1957. På tomten stod det et garasjeanlegg, som ble revet for å gi plass til stasjonen. Aage Pedersen, som kom fra Sagene, ble forhandler på den nye stasjonen. Han hadde tidligere jobbet på Caltex i Hegdehaugsveien.

Stasjonen var på den tiden en tradisjonell bensinstasjon, med servicehaller og betjente bensinpumper. Butikken var på ca. ti m2, og hadde bare bilprodukter i sortimentet. I årene som fulgte var det stadige endringer. Butikken ble bygget ut, og kioskvarene fikk en naturlig plass. På slutten av 60-tallet endret Caltex navnet sitt til Texaco. Den eldste sønnen Kåre begynte å jobbe der tidlig på 60-tallet, og da var det fire ansatte.

Sønnen Svein begynte i 1971, etter fullført mekanikerlære. Fridtjof Andersen fra Hovin var ansatt en “mannsalder”, helt til han gikk av med pensjon. Mange husker sikkert “Fiffen”, som han ble kalt.

Det har vært mange episoder opp gjennom årene, både morsomme og dramatiske, og det vi husker best er nok eksplosjonen i 1977. Et fat med fett ble antent i vaskehallen og den brennende massen sprutet over Aage som øyeblikkelig stod i full fyr. Svein startet høytrykkspyleren, og reddet nok farens liv. Aage hadde store forbrenninger, og tilbrakte noen uker på Aker sykehus, men kom fra det uten mén.

I 1987 var det slutt for stasjonen på hjørnet, da ble den revet, og Oslo kommune reiste sitt nye bygg. Bensinstasjonen fikk nye lokaler i nabogården, og en ny tid begynte for alvor. Fra da av var det Svein som var forhandler, og Aage gikk over i pensjonistenes rekker. Staben ble økt til 20 mann, og åpningstiden utvidet til 24 timer. Butikken var blitt 100 m2, og nå kunne man kjøpe brød, pølser og andre dagligvarer. Men Svein ville ikke gi slipp på den “gammeldagse” bensinstasjonen, så det ble bygget servicehall, selv om oljeselskapet ikke var interessert i det.

Så i 1994 ble navnet igjen endret, etter fusjonen med Hydro. Det nye, svært oppfinnsomme firmanavnet ble Hydro-Texaco.

Tagger:, ,