Engell & Kristiansen og Kjølberg

Skrevet av Håvard Engell 29. mars 2019. Publisert i Historiske Kampen, Kampenkalenderen, Kampianere

Engell og Kristiansen drev service (i bredeste forstand) for Esso i hele Sør-Norge, alle aktuelle ting som hadde med bensin og diesel å gjøre: pumper, tankbiler, tanker, bensinstasjoner osv., både rigg av nye stasjoner og service på eksisterende. E&K var et mekanisk verksted og lakkeringsverksted i Ullensakergata 15.Husker at hele bakgården var full av pumper og 200 liters tønner, oljesøl og parafinlukter av alle slag. Rart lungene ikke har tatt skade. ?
Jeg lærte å sprøytelakkere allerede som liten gutt. Når russetiden kom i 1969 på Sinsen gymnas, sprøytelakkerte jeg bilen sjøl, en flott Pontiac 1936 modell.Rundt 1960 flyttet Engell & Kristiansen til Økern, og jeg antar at Per`s rep flyttet inn i disse lokalene etter at Engell & Kristiansen hadde flyttet ut.
I huset til høyre for Pers Rep, ut mot Ullensakergata, bodde familien Kjølberg. De hadde en sønn, Per Kjølberg, som ble Norges første profesjonelle mannlige kunstløper. Han ble norsk mester syv ganger, siste gang i 1962. Samme år ble han nr. 9 i europamesterskapet. Han flyttet til USA og var med i Holiday on Ice i mange år. Han har byttet navn til Per Hansen, da Kjølberg ble helt umulig i USA. Han har vært i Norge noen ganger, for blant annet å jobbe med det Norske laget i kunstløp.

Huset som Per Kjølberg vokste opp i opplevde jeg som et ”overklasse-hus”. Jeg vokste opp nede i bakgården, bakenfor Kjølberg huset, med en liten gårdsplass over til verkstedet til Engell & Kristiansen.
Husrommet til mor og far var 25-30 m2, og besto av et bittelite stå-kjøkken, en kombinert stue/soverom og et lite kott, der jeg fikk sove, sammen med klær, sko og annet nødvendig utstyr
Det var utedo nede i bakgården, som arbeiderne hos far ( 5-7 mann) og vi i familien hadde felles. Husker det stinka forferdelig når septik gutta kom og skulle tømme doen. Husker også godt alle rottene som løp omkring nede i gården.
Vis a vis Ullensakergata 15 er en murblokk, med plen foran. Der husker jeg godt at Alf Prøysen sto og sang. Jeg tror han var der ukentlig i store deler av sommerhalvåret. Damene kom fram i vinduene og kastet ting pakket i papir ned til Alf. Fikk følelse av at det både kunne være penger og mat i pakkene. Men det er bare en antakelse jeg har. Jeg sto i portdøra ved Ullensakergata 15 og hørte på. Flotte minner.

Per Kjølberg døde sommeren 2017 i Canada, 76 år gammel