En professor fra Kolstadgata 12

Skrevet av Lasse Solberg 15. mars 2019. Publisert i Historiske Kampen, Møter

Professor i historie og statsvitenskap, Tore Pryser, gjestet oss igjen på Bistroen sist onsdag. Salen var var fullstappa, med 55 mennesker. Mange av dem var fra Kolstadgata og de bidro med historier og fortellinger på slutten av møtet. Tore Pryser er født i Kolstagata 12 i 1945. Eiendommen bestod av to trebygninger og en stor have. Leiligheten til Pryser var på 40kvm, med utedo i bakgården. På utedoen luktet det av bakervarer fra Nordby like ved. Hele gata hadde tregårder, men nr.15 var i mur og står fremdeles. Trehusene ble revet i forbindelse med saneringen rundt det som skulle bli Tøyen Torg på 70-tallet.

Tore Pryser gikk på Tøyen skole, frem til han begynte på Framhaldsskolens A-linje og deretter realskole og gymnas på Sofienberg. Han hadde sommerjobb på Vel-Vask på Majorstua og Langgårdstobakkfabrikk. Han ble konfirmert i Kampen kirke. Kolstadgata var gata for bryggesjauere og håndverkere. Det var tiden for samliv og fellesskap, og familien til Pryser var ofte på besøk hos hverandre. De fikk TV i 1960 og fikk se sommerlekene i Roma. Før de fikk TV, så Tore VM i ishockey 1958 i en butikk ved Jarlen kino. Hver søndag klokka fem var han på Jarlen kino, cowboyfilmer var mest stas.

I 1953 kjøpte familien en tre roms leilighet på Keyserløkka til kr 76 000. Han var med i den berømte og beryktede Blackie- gjengen og deltok i opptøyene ved Sentrum kino i 1956 og på Jordal Amfi i 1958. Kontakten med det miljøet tok slutt i 1962 og Carl Berners plass ble stedet for 17-åringen fra Kolstadgata 12.