Alltid beredt på Bistroen

Skrevet av Lasse Solberg 16. februar 2019. Publisert i Historiske Kampen, Kampianere

Flokkleder Marthe Schrøder og Gildemester Per Sørhaug fra 17.Oslo Kampianerne beøkte oss på Bistroen sist onsdag. De fortalte historien om Oslos eldste speidertropp, som var 100 år 5.februar. Troppen har i alle år holdt til i diverse lokaler på Kampen, en tid hadde de kontor øverst i Hagegata. Friluftsliv og turer i skog og mark er speiding. Men allerede i 1926 var troppen på Jambore i London og i 1935 var de på sykkeltur til Danmark.

17.Oslo bygde speiderhytte i Nittedal. Alt tømmer ble hogget på tomta og i 1937 var Vennvassbu ferdig. Den ble innviet av speiderlederen Gassmann. I 1984 brant hytta ned, men ble bygget opp igjen på samme sted. I 1927 fikk troppen Roverlag og Ulveflokk i 1934. Thorbjørn Egner var medlem en tid og laget noen fine tegninger til avisa Kampianerne i 1929. I dag består 17.Oslo av 20 småspeidere, 25 i troppen og 13. rovere. I 1979 kom jentene med, 60 år etter at troppen ble startet. 17.Oslo har vært med på turer til 25 land, i år går turen til Jambore i Canada.

Troppens første leder var 20 år gamle Karsten Berg. 83 år gamle Per Sørhaug har vært med siden 1945 og er en av fire Gildemestre, godt voksne folk som hjelper og støtter troppen, 17.Oslo Kampianerne.