Byens eldste speidertropp

Skrevet av Per Sørhaug 4. februar 2019. Publisert i Historiske Kampen, Kampenkalenderen, Kampianere

Med festmiddag og bursd’alag skal det feires at byens eldste speidertropp, 17. Oslo speidergruppe-Kampianerne fyller 100 år. Gruppen samler til sammen ca 100 aktive speidere fra 8 år og oppover. Gruppen består av småspeidere, speidere og rovere. Dessuten finnes et St. Georgs gilde for «pensjonerte speidere» som prøver å hjelpe til. I disse 100 år har det vært drevet aktiv speiding, unntatt 1940-1945 da speiderarbeidet var forbudt. Speiding er friluftsliv og det har vært praktisert fra tidenes morgen. Første fjelltur med telt ble gjennomført i 1925. Den gang foregikk turene med brask og bram og flagg og banner hadde en med i front. Det var før krigen, senere har nok utstyret og formen endret seg til noe mer praktisk. Foruten fjellturer har troppen deltatt i mange utenlandske leirer som jamboree’er, rovermoot og har gjestet utenlandske tropper. Lengst bort var kanskje da troppen i 1987/88 deltok i jamboree i Australia.Et samlingspunkt i alle år etter 1937 er Vennvassbu, gruppens hytte ved Vennervatn i Lillomarka. Dette lille drømmestedet, som ble bygget av tømmer hugget på stedet, har alltid vært flittig brukt. I årene etter siste krig, fra 1945, var hytta i bruk praktisk talt hver helg hele året. Jule-/nyttårsferie og påskeferie på fjellet var ikke funnet opp noe særlig enda og disse feriene ble tilbragt på Vennvassbu uten tilsyn av foreldre. Hytta brant ned i 1984. Det er aldri funnet noen forklaring på hvordan det skjedde. Forsikringen var i orden og ny hytte ble gjenreist i løpet av ett år og ble åpnet igjen i august 1985.
Siste tilskudd på V’bu er en gapahuk som er bygget i 2018. 17.Oslo startet som en ren guttetropp 5 februar i 1919 med Karsten Berg som troppsleder. Etter denne tid har det vært drevet kontinuerlig med avbrudd i 1940-1945. Fra 1972 ble gutte- og jente-speiderne samlet i et felles forbund i Norges Speiderforbund. Det var flere speidertopper på Kampen med KFUK og KFUM men disse er borte så nå står 17. alene om å representere speiderne på Kampen.
I mange år hadde gruppen eget møtelokale på Kampen. Dette var et sentralt punkt med bilder og trofeer på veggene. Av forskjellige grunner miste vi lokalet slik at vi nå lever en litt ambulerende tilværelse. Dette er selvsagt ikke ønskelig så gruppen ønsker seg et nytt fast møtelokale på Kampen for virksomheten.