Vårprogram 2019

Skrevet av Styret 25. januar 2019. Publisert i Møter

ONSDAG 13. FEBRUAR KL 19.00 I BISTROEN, BYDELSHUSET

Kampenspeiderne fyller 100 år

5.februar 1919 ble byens eldste speidertropp, 17.Oslo Kampianerne, stiftet. Fra den tid har det vært drevet kontinuerlig speiding, bare med avbrudd i krigsårene 1940-1945. Speiding er friluftsliv og det har vært praktisert fra tidenes morgen. Troppen har deltatt i mange utenlandske leirer, lengst bort var på en jamboree i 1987/88 i Australia. Gruppen består nå av småspeidere, speidere og rovere, i alt 100 stykker. Dessuten finnes et St. Georgs gilde for pensjonerte speidere.

Til vårt møte kommer 87 år gamle Per Sørhaug som er Gildemester og har vært medlem siden 1945, og Flokkleder Marte Schrøder som er leder for ulvungene

ONSDAG 13. MARS KL 19.00 I BISTROEN, BYDELSHUSET

Tore Pryser – Mine barndomsår i Kolstadgata.

Vi er meget fornøyde med å by på et gjensyn med Tore Pryser, professor i historie ved Høgskolen i Lillehammer. Han har arbeidet mye med sosialhistorie, lokalhistorie og arbeiderbevegelsens historie. Tore gjestet oss senest i fjor med foredraget «Marcus Thrane 200 år, historien om Norges første arbeiderleder og thranittbevegelsen 1848–1851». Han ble født rett før frigjøringen i 1945 og som historiker vil han knytte sine barndomsminner til tiden han vokste opp på nedre Kampen. Tore er en engasjerende, dyktig og levende forteller.

TORSDAG 25. APRIL KL 19.00 PÅ BISTROEN, BYDELSHUSET

ÅRSMØTE

Etter årsmøtet presenterer Lotte Konow Lund Kampenkunstneren Willibald Storns kunstnerliv og samtaler med ham.

Willibald Storn tok sin kunstutdannelse etter at han kom til Norge i 1957; fra Østerrike var han utdannet baker og konditor. I årene 1957-60 hospiterte han ved Statens kunst- og håndverksskole. Han er fremdeles meget aktiv og i en alder av 82 år debuterte Storn nylig med fotoutstillingen «Naken hud ser – deg». Kunstnerisk anvender Willibald Storn forskjellige teknikker – grafikk, maleri, installasjon og nå også foto. Han har bodd i Ullensakergata på Kampen en årrekke; her har også har sitt atelier.

SØNDAG 26. MAI KL 13.00-16.00. ÅPEN BAKGÅRD

Tradisjonen tro arrangerer historielaget Åpen bakgård under Kampendagene. Beboere på nær 40 adresser holder portene åpne for alle. Vi lager kart. God tur!

TIRSDAG 4. JUNI KL 18.00.

Vandring på Vålerenga med Vålerenga historielag

Kampen historielags medlemmer er invitert til en vandring i vår nabobydel. Torsdag 5. september gjør vi gjengjeld og inviterer Vålerenga historielag til oss på Kampen.