Kampen Daghjem

Skrevet av Jan Mathisen & Leif Ryve 18. januar 2009. Publisert i Historiske Kampen

Kampen DaghjemVedlagt bilde fra Kampen Daghjem. Jeg er ikke sikker på årstallet, men vil tro det er 1946-48. Min søster Liv er med på bildet (f.1943) og vi kjenner igjen flere av barna. Sikker mange ”kampianere” som også vil kjenne seg igjen. Muligens noen har eksakt dato/årstall?

BetaniaMine to andre søsken, Per og Gro gikk også på daghjemmet. Vår mor Rosie var ”tante” i mange år. Jeg husker at jeg var med mor og ”fyrte rundt” i ovnene om vinteren. Det var å fylle ovnen med koks om kvelden slik at det var varmt når barna kom om morgenen. Koksbingen var på hjørnet av Bøgata, der også de store lekene ble plassert.

Husker at vi fikk god mat i barnehagen, men det er en rett som vi husker aller best: det var grynsodd. Ikke mange som spiser det i dag.

Hilsen Jan Mathisen

I kalenderen fra 1989 skriver Leif Ryve om ei jente som gikk på daghjemmet i 1944:

Hun heter Eva Brun Johansen, jeg kan ikke komme på hva hun heter som gift, sier Grete Frevert, Kampen Girl med 4 generasjoners bakgrunn i miljøet. Men du treffer henne som vertinne på “Bingoen” på Grønland- Gamle Jens J. A! Vi dukker opp og stiller spørsmålet om en Eva Brun J. : Jøss, kjenner du meg ikke- skal du spille Bingo? altså gamle kjente fra fortid i Sørli I.F.- og dermed bekrefter Eva Aass, født i Nittedalsgaten 17 i 1938, døpt, konfirmert og viet i Kampen kirke ( ja, hvor ellers) at, joda, det er meg som gikk i Kampen Daghjem i 1944 og minnes forløperen for dagens mer avanserte barnehaver, om mat og søvn for de minste, melk og gulrot, og hør bare: Ved store anledninger: 1- en stk. appelsinbåt- du verden… Jo, jo, det nåværende City Taktekking har opplevet skiftende virksomheter som Bethanien menighetshus, Kampen Barneasyl, skolehus under krigen og altså da, daghjem for førskolebarn. Hva ellers dette gamle hus har fungert som opp gjennom årene, bør være gjenstand for mer og inngående historisk forskning.

Betania (2008)Eva Aass er nå pensjonist og bor på Rødtvedt. ( 2009)

Bildet til venstre viser Betania i dag.

Tagger: