Billedhoggeren i Hurdalsgata

Skrevet av Mona Larsen 1993 15. januar 2019. Publisert i Kampenkalenderen, Kampianere

«Det går etter kalenderen  dette yrket, ikke etter klokka». Ellen Jacobsen er i sving døgnet rundt i verkstedet på Frysja med arbeider som skal smykke uteplasser og bedrifter rundt omkring i landet. Verkstedet på Frysja har hun hatt siden 1979. I 1970 kom Ellen Jacobsen, opprinnelig fra Porsgrunn, til Hurdalsgata. Her holder hun hus med mann og barn og fire katter. «Folk gapte da vi begynte å skrape og male huset. Det skulle rives. Vi var de første som satte i gang med oppussing- det manglet ikke på advarsler».

Ellen Jacobsen er utdannet ved Statens Kunstakademi hos professor Per Palle Storm. Hun er innkjøpt av Riksgalleriet, Statens kulturråd og Oslo kommunes kunstsamlinger. I 1986 sto hennes Braaten- monument «Fabrikkjentene» ferdig på Beyerbroa på Sagene. Blant oppdragene er utsmykkingen av Televerket i Lødingen og barne- og ungdoms psykiatriske klinikk i Mo i Rana. Hun har deltatt på en rekke utstillinger i inn og utland.

«Jeg har aldri arbeidet med helt abstrakt kunst, men all figurativ kunst må ha et element av abstraksjon. Jeg lager modell i gips, og støper det i bronse hos bronsestøperen. En dag skal jeg hogge i tre og stein. Det er noe helt annet. Jeg arbeider innenfra og utover, mens hoggere gjør det motsatte.»