A/S Levahn Motor Co.

Skrevet av Rolf E. Wulff 3. januar 2019. Publisert i Historiske Kampen, Kampenkalenderen

Om ikke lenge vil Ensjø-byen være ferdig utbygd og området forvandlet til en helt annen verden. Men når gammelt industriområde viker veien for boliger, er det mye industrihistorie som forsvinner inn i evigheten!
A/S Levahn Motor Co. (opprinnelig Levanger og Rahn) var opprinnelig en motorfabrikk som lagde små båtmotorer. Det hele startet i et fabrikklokale i Pilestredet i 1906. I 1917 kjøpte bedriften Ensjø Teglverk i Hedmarksgata 25( nå Rolf Hofmos gate 20) som hadde vært i drift siden 1855, basert på den gode leiren i området. Der fortsatte de sin virksomhet som motorfabrikk i den gamle teglsteinsbygningen som ble oppført en gang mellom 1896 og 1900.

Men i 1933 var det slutt på Levahn Motorfabrikk, som gikk konkurs. Da overtok overingeniør Wiig selskapet og bygget om det gamle teglverksbygget til mekanisk verksted, særlig rettet inn mot jernbanemateriell. Anlegget brant i 1946, og ny hall ble oppført med moderne utstyr. Det ble produsert anleggs- og transportmateriell, også mindre lokomotiver. Det ble også utviklet produkter for oljeindustrien, blant annet vinsjer, for å gi flere ben å stå på. I 1990 hadde bedriften fortsatt nærmere 50 ansatte. Utover på 1990-tallet ble konkurransesituasjonen tøffere. NSB/Jernbaneverket plasserte stadig flere av sine ordre til utenlandske konkurrenter. I 1996 gikk bedriften konkurs og 17 ansatte mistet jobben.