Hoppet fra døden

Skrevet av Lasse Solberg 25. oktober 2018. Publisert i Historiske Kampen, Kampenkalenderen

Stengt inne i leiligheten som brant, valgte Karoline Aspøy å kaste sønnen Brage fra 3. etasje og ned på en luftpute på gaten. To-årig Brage landet trygt på puten og så hoppet Aspøy selv ned. De mistet alt de eide, men reddet livet da bygården i Bøgata 30 begynte å brenne klokka seks om morgenen 21.november 2001.Aspøy forteller til Aftenposten: “Brage var redd. Men jeg syntes ikke det var så vanskelig å slippe ham akkurat da, for da brant det allerede i rommet bak oss. Jeg våknet av en knitrende lyd og av røyklukt. Da jeg åpnet bakdøren var det full brann, så jeg dro døren igjen”, forteller hun.
Vindusveien var nå eneste mulighet for å redde seg ut av den brennende leiligheten og hun begynte å knyte sammen et tau og gjøre klar en bag som hun kunne heise Brage ned med. Men så kom brannvesenet med en diger luftfylt hoppepute. Den unge moren satt på huk i vinduet og slapp bagen med sønnen ned på puta og hoppet så selv etter. Begge helt uskadd etter den dramatiske brannen, hvor 14 mennesker ble evakuert.

En av brannmennene forteller:” Da vi kom frem til Bøgata 30, var det stor dramatikk på skadestedet. Folk satt i vinduene å skrek om hjelp. Det lå madrasser under vinduene, hvor folk allerede hadde hoppet ut.
Vi bestemte oss for å bruke de nyervervete hoppeputene som rømningsvei for de som fremdelses satt i vinduene. Det var noen spennende minutter før vi fikk mor og barn trygt ned og gjenforent.
Etter en stor slokkeinnsats, gikk røydykkerne inn i bygningen, men ingen flere personer ble funnet. Klokka var da 0716.
Vi følte alle at vi hadde tatt de riktige valgene da det rådet paniske og kaotiske situasjoner da vi ankom bygården. Alle gjorde en kjempeinnsats. Ingen personer ble alvorlig skadet denne onsdags morgen på Kampen i Oslo.”

Kilde: Aftenposten 21.november 2001