Norges mest leste forfatter

Skrevet av Lasse Solberg 21. oktober 2018. Publisert i Møter

Det var helt fullt på Bistreon da Anders Heger fortalte om Kampens store sønn, forfatteren Thorbjørn Egner. Egner bodde i sin barndom i Normannsgata 5, der hans far hadde butikk i 1.etasje. Kampen preget Egner og Egner preget Kampen. Hans storhetstid fra 1935 til 1980 falt sammen med den sosialdemokratiske historien til Einar Gerhardsen og Norge. Egner var selv ikke sosialdemokrat, men delte Gerhardsens visjoner om et Norge som vi skulle bygge sammen.

Gjennom skuespill, radio og bøker, og ikke minst lesebøkene for folkeskolen, fanget Egner oss som få andre. Overalt var han tilstede i den norske kulturen. Hans bakgrunn var fra småkorsfolkets Kampen, men også fra familien i Sørum. Barnearbeid var vanlig da Egner vokste opp, 30% av alle gutter jobbet, Egner selv hos sin far i butikken i Normannsgata 5.

Thorbjørn Egner studerte reklame og dro til Tyskland i 1936. Her så han Adolf Hitler og nazistenens store møte i Nürnberg sammen med sin kone. De forlot Tyskland og bosatte seg på Majorstua i Oslo. Egner arbeidet under krigen, men ingenting kunne selvfølgelig utgis. Etter krigen kom så bøkene ut, alle de bøkene vi ble så glad i og som har preget flere generasjoner, Kardemomme by, Hakkebakkskogen og Karius og Baktus.

Thorbjørn Egner døde juleaften 1990. Plassen foran Kampen kirke er oppkalt etter Thorbjørn Egner, og etter forslag fra Tuva Løkse i Kampen Vel skal det settes opp en byste av ham foran kirken,av forfatteren som er mest lest i Norge.