Kampen historielags arrangementer høsten 2018

Skrevet av styret 11. oktober 2018. Publisert i Møter, Nyheter

TIRSDAG 16. OKTOBER KL. 19.00 I BISTROEN, BYDELSHUSET
FRA KLASSEKAMP TIL KARDEMOMMEBY – THORBJØRN EGNERS KAMPEN v/ANDERS HEGER
Var Kampen viktig for Thorbjørn Egner? Er Thorbjørn Egner viktig for Kampen? Egner ble født i Normannsgata 14 i 1912. Da han var seks år flyttet familien til Normannsgata 5. Der bodde han til han var 25 år.
Hva slags samfunn vokste Egner opp i på Kampen? Barnedødelighet, klasseskiller, fattigdom, store sosiale forskjeller – og likevel optimisme? Anders Heger vil snakke om hvordan dette preget Norges mest leste forfatterskap.
Anders Heger har gitt ut biografien om Thorbjørn Egner med tittelen: «Egner. En norsk dannelseshistorie».

MANDAG 12. NOVEMBER KL 19.00 I BISTROEN, BYDELSHUSET
LIVET LANGS AKERSELVA FOR VEL HUNDRE ÅR SIDEN V/FRID INGULSTAD
Forfatteren Frid Ingulstad har store kunnskaper om leveforholdene langs Akerselva i første del av 1900-tallet. Hun er kjent for sin evne til å fortelle gode historier og er en drivende formidler av Oslohistorie. Fortellingene hennes er basert på utallige samtaler med eldre mennesker som opplevde forholdene på Sagene tidlig i forrige århundre. I romanserien Sønnavind er handlingen lagt til årene 1905 og framover og skildrer miljøet langs Akerselva. Hennes biografiske roman om kvinnesakspioneren Betzy Kjeldsberg, Betzy. Fortellingen om en norsk foregangskvinne (2015), har høstet mange lovord.

MANDAG 10. DESEMBER KL 19.00 I BISTROEN, BYDELSHUSET
JULEHEFTER – TOM BRENNE
På julemøtet vil Tom Brenne snakke om litterære julehefter. I Norge er det kanskje gitt ut rundt 20 000 slike julehefter, og Tom Brenne har selv 5600 av dem, antagelig den største samlingen etter Nasjonalbiblioteket. Han har også skrevet boka Norske julehefter. Boka om de litterære juleheftene fra 1880 til i dag kom ut på Messel Forlag i 2009.
Det ble gitt ut både lokale og landsdekkende julehefter. Mange av de landsdekkende ble trykt i Kristiania/Oslo og byen hadde også sine lokale julehefter. I foredraget vil Brenne vise oss litt av mangfoldet i juleheftelitteraturen, og spesielt trekke fram kunstnere og forfattere fra vår del av byen som har bidratt i juleheftene.