En Normann fra Kampen

Skrevet av Lasse Solberg 9. oktober 2018. Publisert i Kampenkalenderen, Kampianere

“Jeg har vært heldig i livet”, sier 97 år gamle Normann Larsen. Han sitter i en rullestol på Bekkelagshjemmet, men ellers hører, ser og husker han godt. Knærne er blitt litt dårligere med årene og nå han har vanskelig med å gå.
Normann Larsen er født på Kampen i Havegaten 48 18.oktober 1920. Han ble døpt i Kampen kirke og senere også gift i kirken. Faren var smed og jobbet hos Mustad og sønn i Sverres gate. Han hadde en søster som var 15 år eldre. Normann begynte på Tøyen skole og fikk mange venner. “Han var en god gutt, men noen ganger var han litt rampete”, sa vennene om ham. Normann begynte på Bekkelaget skole i 2.klasse, da familien flyttet og bygget hus på Bekkelaget.
Men med morfar og mormor i Skarihaven på Kampen, holdt han kontakten med vennene sine. Flere ganger i uka var han på besøk i huset hvor Edward Skari og senere Anders Castus Svarstad bodde. Han var sprek og god på ski. En gang gikk han fra Tøyen over Kampen og videre til Oppsal, og inn i Østmarka.Normann Larsen var mekanisk anlagt og utdannet seg til typograf. Han jobbet hos Emil Mostue helt til han gikk av med pensjon 67 år gammel. Han fikk store oppgaver i firmaet, et år jobbet han i London.

I 1929 var han med å starte Kampen Janitsjarorkester, eller som det het den gangen, Kampen Ungdomskorps, sammen med Rolf Letting. De øvet på loftet til Rolf i Sigurds gate 5, før de fikk lokale i Sverres gate. Normann var selvlært og var solist både på klarinett, saksofon og fiolin. Hver helg spilte han på hoteller og scener og ved flere anledninger spilte han for kongen. I 17.mai- toget opp Carl Johan, gikk Normann på høyre siden fordi han spilte klarinett. Han var med i Veterankorpset til han var 80 år og har fortsatt god kontakt med de andre i korpset.
Normann Larsen kjørte bil helt til han spaserte inn på Bekkelagshjemmet, 95 år gammel.