Vandring på Kampen og Tøyen

Skrevet av styret 15. august 2018. Publisert i Historiske Kampen, Vandringer

Publikum har talt: ønskevandring i de gamle arbeiderstrøkene på Tøyen og Kampen 4.9.2018
Tøyengata er hovedgata i det gamle arbeiderstrøket på Tøyen. På samme tid er det også en gate som i nyere tid er preget av innvandring og gentrifisering. Det tidligere arbeiderstrøket er fortsatt synlig i dagens arkitektur og Gråbeingårdene står som monumenter over østkantens sosial – og bolighistorie.

Fra Enerhaugen til det som kan kalles den ekte «kardemommeby» finner vi Kampen. Det er her Torbjørn Egner vokste opp og som har inspirert mye av hans forfatterskap. Området er preget av eldre bebyggelse fra 1800-tallet der fabrikkpiper, teglsteinsbygninger, kirke og trehus står i skjønn forening og minner oss om hva dette stedet en gang var – et industri og boligområde for byens arbeidere.

Turguider: Marte Ofstad, Interkulturelt Museum og Arne Kristiansen, Kampen historielag.

Fremmøte Tøyengata 38 B kl 18. Vandringen på Kampen starter ved kirken ca kl 1845.

Det blir stopp på disse stedene

Gråbeingården, Tøyengata 38b – Marte O.

– Sørli plass – Marte O.

– Tøyen Torg – Marte O.