En Speider på Kampen

Skrevet av Bjørn Finstad 15. august 2018. Publisert i Historiske Kampen, Kampenkalenderen

På Kampen var det tidligere to speidergrupper. Oslo 17. Som holdt til i Hølandsgata (Senere i Hagegata) og Oslo 63.KFUM som hadde tilhold i Kampens Menighetshus.
Jeg begynte som Ulvunge eller småspeidern som vi også ble kalt i Oslo 63. KFUM Speidergruppe som åtteåring i 1952. Gerd Knatterød, som bodde i Normannsgata var leder for ulvungene og også for jentene. Meisene som de ble kalt. Jeg kan ikke huske annet enn at det var en hyggelig ting å møtes der en ettermiddag/kveld i uken.Noe nyttig lærte vi også. Jeg husker at vi en gang skulle lære å pusse sko og måtte ha med oss skokrem og børste hjemmefra.
I 1955 var jeg 11 år og kunne begynne i selve speidertroppen. Da var vi noen måneder aspiranter og skulle gjennomgå ”3. Graden”.
Opptakelsen som speider skjedde på en tur på ei hytte ute i Svartskog. Dette var ei hytte som Jentetroppen disponerte. Leder for speidertroppen var i mange år Bjørn Tysdahl som bodde i Sonsgata. Han ble etterfulgt av Arild Jørgensen, men fortsatte som leder for Roverlaget. Møtene ble holdt på Menighetshuset og Bjørn som vi alle var veldig glad i, og hadde stor respekt for, holdt alltid en andakt noe vi garantert ikke hadde noe vondt av.
KFUM speiderne arrangerte en landsleir hvor jeg var med. Den foregikk på Fiskum sommeren 1958. Vi var ikke mange fra Kampen som deltok, men vi hadde et fint opphold og det var hyggelig å treffe speidere fra hele landet. Det var også speidere fra Danmark og Vest-Tyskland som hadde tatt turen til Norge.
Da vi var 15 eller 16 år ble vi opptatt som aspiranter i Roverlaget. De viktigste tingene jeg fikk med meg i løpet av min speidertid er venner som jeg fortsatt har kontakt med. Gleden av å være ute i naturen har vært noe jeg alltid har satt pris på og fortsatt gjør. I over 40 år har jeg bodd i Nittedal med Nordmarka som nærmeste nabo og det spørs om jeg hadde vært en så stor bruker av den hvis jeg ikke hadde vært med i Speideren.
I april 2001 fikk noen av oss samlet flere generasjoner av speidertroppen vår til et ordentlig mimretreff i Kampen Menighetshus. Dette var siste gang så mange av oss var samlet.