Günter Grass i Galleri Kampen

Skrevet av Joronn Dahl 2. juli 2018. Publisert i Historiske Kampen, Kampenkalenderen

Dagbladet skrev:”Gallerieier Joronn Dahl har klart det bortimot umulige. I August åpner hun dørene for utstilling med Günter Grass i Galleri Kampen”
Noen gange har man behov for en udstilling, hvor galleriet kan få lidt ekstra oppmerksomhet. Så derfor skrev jeg til Günter Grass, som foruden å være en verdensberømt forfatter tillige var en fremragende billedkunstner, for å spørge om han havde lyst til å udstille hos meg. Den eneste referanse jeg nevnede i, brevet, var at hans redaktør i danske Gyldendal, var en ven av mine forældre.Aftenposten skrev: “Nå stiller han ut 46 grafiske arbeider i Galleri Kampen- utelukkende fordi han fikk et fortryllende brev fra galleriets sjef, Joronn Dahl, det falt han for med en gang”.
Åbningen var en success. Pressen kom i store flokke og NRKs Jahn Otto Johansen gjorde alle interviewene med Grass. Nasjonalgalleriet sikrede seg et arbeide, og det var der mange andre der også gjorde, også flere fra Kampen.
Det kom folk fra Den Tyske Ambassade og Gyldendal, men Günter Grass syntes det var mer interessant at snake med “almindelige besøgende”. Ingeborg Moræus Hanssen var kinodirektør i 1991. Jeg ringede hende op for å spørge om hun kunne sette opp “Blikktrommen”(film etter G.G.s roman) på en kino og det gjorde hun. Filmen gikk i udstillingsperioden fra 29.august til 15.september 1991. Det var en stor overraskelse for Günter Grass. Han blev meget imponert!