En spydkaster fra Kampen

Skrevet av Amund Eriksen 2. juni 2018. Publisert i Kampenkalenderen, Kampianere

Per Erling Olsen har Norges nest lengste kast gjennom tidene med spyd (gammel type); 90.30 m. Dette skjedde på Bislett juni 1983. En sånn prestasjon krever naturlig nok enorm fart, teknikk og eksplosiv kraft i gjerningsøyeblikket. Da han ble født var det noe av det samme: han meldte seg raskt, og kom litt fort, moren rakk ikke å reise hjemmefra. Dette skjedde i Normannsgata 28 (huset innerst), 30.03 1958. Det gikk bra, med hjelp fra en god nabodame. En ekte Kampegutt, med andre ord! Foreldrene hans bor der ennå. Foreldrene til moren bodde også der. Foreldrene mine kan alt om Kampen, bare spør de, sier han.
Det ble Kampen skole, deretter ungdomsskole på Gamlebyen. Jon Herwig Carlsen var lærer på Kampen, og var trener og oppmann for skolelaget i ishockey. Det gjorde han åpenbart bra; de vant og ble Oslomestere i 1970 – Per Erling var på laget .
Han beskriver oppveksten på Kampen som en flott tid, med masse unger overalt. De gjorde alltid noe, utendørs, fartet rundt. Ola Narr og ski. Kampen Park. Gatelag i fotball, og mer hockey og fotball ble det i regi av kameratklubben Kampørn. Jordal Stadion var selvfølgelig et sentralt sted, for nærmiljøet, fotball og friidrett. Sportsklubben Vidar holdt til på Jordal i mange år, og det var de som kapret Per Erling. SK Vidar hadde mange gode utøvere, tenk bl. a. på Grethe og Jack Waitz og Terje Pedersen. Per Erling ble del av et godt miljø, ikke minst for kastere. Han beskriver daglig trening, fire-fem dager i uka, på Jordal. Da er det greit å bo i nærheten!
Per Erling Olsen sier at den gamle spydtypen var noe vanskeligere å kaste med enn den nye; mer ømfintlig for vær og vind. Etter egen karriere ble han en suksessfull trener for Trine Hattestad og Pål Arne Fagernes. Begge to var lette å ha med å gjøre, og veldig treningsvillige. Han har gått gjennom 13 operasjoner etter spydkastingen, kroppen funker stort sett greit i dagliglivet, men må av og til ligge i senga for å få tatt på seg sokkene. Spyd burde nok forbys, sier han. For spøk?
Noen tørre og imponerende tall: vant NM fem ganger fra 1980 til 1984, kongepokal i 1982. Nr fem i VM i 1983, nr fem i OL 1984. Slå den!