Rusletur langs Hovinbekken

Skrevet av Lasse Solberg 18. mai 2018. Publisert i Vandringer

Det var godt fremmøte til vår vandring tirsdag da Arne Kristiansen ønsket velkommen ved Teglverkdammen. 10 av ialt 50 deltakere var fra Ensjøområdet. Arne fortalte litt om turen vi skulle ta, som ville ende ved Klosterenga, en strekning på 2 km.

Hovinbekken er nå åpnet hele veien ned til Ensjø T-bane. Den går gjennom de nye boligområdene ved den nedlagte tobakksfabrikken og heter Tiedemannsjordet. Nedover mot Ensjø lå det en rekke teglverk, da jorden langs elva var full av leire. Ved Stålverkskroken står fremdeles hallen etter Christiania Stålværk. Ved Ensjø T-banestasjon går elva under jorden og etter planen skal den opp etter Jordal Amfi. Ved Jordal kunne vi se arbeidene med kulverten som skal ligge under den nye hallen. Det har vært et komplisert arbeid og har forsinket hallen med et år.

Turen endte ved skulpturparken til Bård Breivik ved Klosterenga. Her er bekken allerede oppe i dagen, men stedet trenger en oppgradering i likhet med strekning fra Jordal Amfi forbi Galgeberg til Klosterenga.